Na temat zaburzeń emocjonalnych – depresja i podobne.

Zaburzenia emocjonalne to obszerne pojęcie zawierające przeróżnego rodzaju zakłócenia postępowania, sposobu myślenia oraz nastroju człowieka.

Choroby, zaburzeniaEmocjePoradyRelacjeZdrowie

Zadbaj o zdrowie psychiczne!

Rate this post

Chcesz poprawić nastrój, lepiej radzić sobie z emocjami lub zbudować odporność? Tych kilka zasad zmieniających życie pomoże ci, jak to zrobić.

Zrozumienie zdrowia psychicznego

Twoje zdrowie psychiczne wpływa na to, jak myślisz, czujesz się i zachowujesz w życiu codziennym. Wpływa również na twoją zdolność radzenia sobie ze stresem, pokonywania wyzwań, budowania relacji i powrotu do życia po niepowodzeniach i trudnościach życiowych.

Natrętne myśli – towarzysz chorych na nerwicę natręctw – http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/natretne-mysli-towarzysz-chorych-na-nerwice-natrectw/

Silne zdrowie psychiczne to nie tylko brak problemów ze zdrowiem psychicznym. Bycie zdrowym psychicznie lub emocjonalnie to znacznie więcej niż bycie wolnym od depresji, lęków i innych problemów psychologicznych.

Ludzie zdrowi psychicznie, którzy przejawiają:

  • Poczucie zadowolenia
  • Radość życia i zdolność do śmiechu i dobrej zabawy.
  • Zdolność radzenia sobie ze stresem i zdystansowania od przeciwności.
  • Poczucie sensu i celu, zarówno w ich działaniach, jak i relacjach.
  • Elastyczność uczenia się nowych umiejętności i dostosowywania się do zmian.
  • Równowaga między pracą a zabawą, odpoczynkiem i aktywnością itp.
  • Zdolność do budowania i utrzymywania satysfakcjonujących relacji.
  • Pewność siebie i wysoka samoocena.

Związek między odpornością a zdrowiem psychicznym

Posiadanie solidnego zdrowia psychicznego nie oznacza, że ​​nigdy nie przeżywasz złych momentów ani nie doświadczasz problemów emocjonalnych. Wszyscy przechodzimy przez rozczarowania, straty i zmiany. I chociaż jest to normalna kolej rzeczy, wciąż mogą powodować smutek, niepokój i stres. Ale tak jak fizycznie zdrowi ludzie są w stanie lepiej odciąć się od choroby lub urazu, tak ludzie o silnym zdrowiu psychicznym są w stanie lepiej poradzić sobie z przeciwnościami, urazem i stresem.

Czy wiesz, że czytanie zmniejsza stres – http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/czytanie-zmniejsza-poziom-stresu/

Ludzie odporni emocjonalnie i psychicznie dysponują narzędziami do radzenia sobie w trudnych sytuacjach i utrzymania pozytywnego nastawienia. Pozostają skupieni, elastyczni i produktywni, zarówno w czasie kryzysu, jak i wtedy, kiedy wszystko przebiega sprawnie. Ich odporność sprawia, że ​​mniej boją się nowych doświadczeń lub niepewnej przyszłości. Nawet jeśli nie od razu wiedzą, jak rozwiązać problem, mają nadzieję, że w końcu uda się znaleźć rozwiązanie.

Ludzki umysł jest jak puzzle – książki o problemach z psychiką – http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/ksiazki-o-problemach-z-psychika/

Niezależnie od tego, czy chcesz poradzić sobie z konkretnym problemem zdrowia psychicznego, lepiej radzić sobie z emocjami, czy po prostu być bardziej pozytywnym i energicznym, istnieje wiele sposobów na przejęcie kontroli nad swoim zdrowiem psychicznym. Możesz zacząć już dziś.

Jak poprawić swoje zdrowie psychiczne (tak, jest to możliwe!)

Każdy może odczuwać problemy ze zdrowiem psychicznym lub emocjonalnym – i przez całe życie większość z nas to zrobi. Zapewne i w tym roku około jeden na pięciu z nas będzie cierpiał na diagnozowane zaburzenie psychiczne. Jednak pomimo częstych problemów ze zdrowiem psychicznym wielu z nas nawet nie stara się poprawić naszej sytuacji.

Ignorujemy emocjonalne przesłanki, które mówią nam, że coś jest nie tak, i próbujemy to naprawić, rozpraszając się lub samolecząc się alkoholem, narkotykami lub zachowaniami autodestrukcyjnymi. Maskujemy nasze problemy w nadziei, że inni tego nie zauważą. Mamy nadzieję, że nasza sytuacja ostatecznie ulegnie poprawie. Albo po prostu się poddajemy, mówiąc sobie, że „tacy już jesteśmy”.

Autoterapia – samoleczenie duszy i ciała – http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/autoterapia-samoleczenie-duszy-i-ciala/

Dobra wiadomość jest taka: nie musisz się czuć źle. Istnieją praktyki, które możesz zastosować, aby poprawić swój nastrój, stać się odpornym i bardziej cieszyć się życiem. Ale tak jak potrzebny jest wysiłek, aby budować i utrzymywać zdrowie fizyczne, tak samo jest ze zdrowiem psychicznym. Musimy ciężko pracować, aby zapewnić silne zdrowie psychiczne, dlatego, że istnieje tak wiele sytuacji, że życie odbija się na naszym samopoczuciu emocjonalnym.
Dlaczego często jesteśmy niechętni lub nie jesteśmy w stanie zaspokoić naszych potrzeb w zakresie zdrowia psychicznego?

Nasza niezdolność do zaspokojenia naszych potrzeb w zakresie zdrowia psychicznego wynika z różnych przyczyn:

W niektórych społeczeństwach problemy psychiczne i emocjonalne są postrzegane jako mniej uzasadnione niż problemy fizyczne. Są postrzegane jako oznaka słabości lub w jakiś sposób jako nasza wina. Niektórzy ludzie błędnie postrzegają problemy ze zdrowiem psychicznym w taki sposób, że to „sobie sami z nimi mamy radzić”. Zwłaszcza mężczyźni często wolą ukrywać swoje uczucia niż szukać pomocy.

Jak zaburzenie osobowości negatywnie wpływają na funkcjonowanie we wszystkich obszarach życia? – http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/autobiograficzne-ksiazki-o-borderline/

W dzisiejszych czasach mamy obsesję na punkcie szukania prostych odpowiedzi na złożone problemy. Szukamy kontaktu z innymi poprzez obowiązkowe sprawdzanie mediów społecznościowych zamiast docierania do ludzi w realnym świecie. Aby poprawić nasz nastrój i złagodzić depresję, bierzemy pigułki, zamiast zajmować się podstawowymi problemami.
Wiele osób uważa, że ​​jeśli szukają pomocy w przypadku problemów psychicznych i emocjonalnych, jedynymi dostępnymi opcjami leczenia są leki (które często mają niepożądane skutki uboczne) lub terapia (która może być długotrwała i czasem kosztowna). Prawda jest taka, że ​​niezależnie od twoich problemów, możesz podjąć kroki, aby poprawić swoje samopoczucie i lepsze samopoczucie psychiczne i emocjonalne. I możesz zacząć już dziś!

Uczyń kontakt z drugim człowiekiem priorytetem – szczególnie twarzą w twarz

Bez względu na to, ile czasu poświęcisz na poprawę zdrowia psychicznego i emocjonalnego, nadal będziesz potrzebować towarzystwa innych, aby czuć się i funkcjonować w najlepszym wydaniu. Ludzie są istotami społecznymi, które potrzebują emocjonalnych relacji i pozytywnych relacji z innymi. Nie chcemy przetrwać, nie mówiąc już o rozwoju, w izolacji. Nasz mózg społeczny pragnie towarzystwa – nawet jeśli doświadczenie sprawiło, że jesteśmy nieśmiali i nieufni wobec innych.

Dlaczego relacje bezpośrednie jest tak ważne?

Rozmowy telefoniczne i sieci społecznościowe mają swoje miejsce, ale nic nie jest w stanie pokonać niszczącej stres, poprawiającej nastrój siły jakościowego spotkania twarzą w twarz z innymi ludźmi.

Ty sam już dziś zadbaj o swoje zdrowie psychiczne – http://autorzy365.pl/zadbaj-o-zdrowie-psychiczne_a6464

Kluczem jest interakcja z kimś, kto jest „dobrym słuchaczem”, z kim możesz regularnie rozmawiać, który słucha cię bez własnych wyobrażeń o tym, jak powinieneś myśleć lub czuć. Dobry słuchacz wysłucha twoich słów i nie będzie ci przeszkadzał, nie będzie cie osądzał ani krytykował.

Dotarcie do nas nie jest oznaką słabości i nie uczyni cię ciężarem dla innych. Większość ludzi pochlebia, jeśli ufasz im na tyle, by im się zwierzyć. Jeśli nie czujesz, że możesz do kogoś się zwrócić, istnieją dobre sposoby na nawiązanie nowych przyjaźni i ulepszenie sieci wsparcia. Nadal jednak ogromna korzyść płynie z interakcji twarzą w twarz ze znajomymi lub osobami, których spotykasz w ciągu dnia, takimi jak sąsiedzi, ludzie w kasie lub w autobusie, lub osoba serwująca ci poranną kawę. Nawiąż kontakt wzrokowy i wymień uśmiech, przyjazne powitanie lub krótką rozmowę.

Wskazówki dotyczące porozumiewania się z innymi

  • Zadzwoń teraz do przyjaciela lub bliskiej osoby i umów się na spotkanie. Zaoferujcie sobie wspólne załatwianie spraw lub ćwiczenia. Postaraj się, aby były to regularne spotkania.
    Jeśli nie czujesz, że masz do kogo zadzwonić, skontaktuj się ze znajomymi. Wiele innych osób czuje się tak samo nieswojo z zawieraniem nowych znajomości, jak ty – więc bądź tym, który przełamie lody. Odnów stare znajomości, zaproś współpracownika na lunch lub poproś sąsiada, aby przyłączył się do ciebie na kawę.
  • Wyjdź zza telewizora lub ekranu komputera. Komunikacja jest w dużej mierze niewerbalnym doświadczeniem, które wymaga bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi, więc nie zaniedbuj swoich rzeczywistych relacji na rzecz wirtualnej interakcji.
  • Dołącz do sieci, grup społecznych lub specjalnych grup tematycznych, które spotykają się regularnie. Grupy te oferują wspaniałe możliwości spotkania ludzi o wspólnych zainteresowaniach.
  • Nie bój się uśmiechać i przywitać z nieznajomymi, z którymi spotykasz codziennie na swojej drodze do pracy. Nawiązanie rozmowy jest korzystne dla obu stron – i nigdy nie wiadomo, dokąd to może prowadzić!

Aktywność fizyczna jest tak dobra dla mózgu, jak i dla ciała



Umysł i ciało są wewnętrznie powiązane. Kiedy poprawisz swoje zdrowie fizyczne, automatycznie poczujesz lepsze samopoczucie psychiczne i emocjonalne. Aktywność fizyczna uwalnia endorfiny, silne substancje chemiczne, które podnoszą nastrój i zapewniają dodatkową energię. Regularne ćwiczenia lub aktywność fizyczna mogą mieć duży wpływ na problemy ze zdrowiem psychicznym i emocjonalnym, łagodzić stres, poprawiać pamięć i pomagać ci lepiej spać. Ale co, jeśli nie lubię ćwiczyć?

Nie jesteś sam. Wyciskanie ciężarów na siłowni lub jogging na bieżni nie dla wszystkich jest pomysłem na świetny czas. Nie musisz być fanatykiem fitnessu, aby czerpać korzyści z większej aktywności. Wybierz się na spacer w porze lunchu, porzucaj Frisbee psu, zatańcz przy ulubionej muzyce, zagraj z dziećmi w gry wideo oparte na ćwiczeniach, a może  jazda rowerem lub idź na spotkanie zamiast pojechać tam samochodem.

Nawet niewielka aktywność fizyczna może mieć duży wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne – i możesz w tej chwili zaangażować się, aby zwiększyć swoją energię i perspektywę oraz pomóc odzyskać poczucie kontroli.

Dowiedz się, jak kontrolować poziom stresu

Stres odbija się na zdrowiu psychicznym i emocjonalnym, dlatego ważne jest, aby zachować nad nim kontrolę. Chociaż nie wszystkich stresujących sytuacji można uniknąć, strategie zarządzania stresem mogą pomóc przywrócić równowagę.

I tutaj z pomocą przyjdzie bezpośrednia interakcja społeczna z kimś, kto troszczy się o ciebie, która okazuje się być najskuteczniejszym sposobem na uspokojenie układu nerwowego i złagodzenie stresu. Interakcja z inną osobą może szybko zahamować szkodliwe reakcje na stres. Uwalnia również hormony niszczące stres, dzięki czemu poczujesz się lepiej, nawet jeśli nie będziesz w stanie zmienić samej stresującej sytuacji.

Apeluj do zmysłów. Czy słuchanie podnoszącej na duchu piosenki sprawia, że ​​czujesz się spokojny? A może dobry nastrój przywraca ci kiedy wąchasz zmieloną kawę lub ulubiony zapach perfum? Każdy reaguje na dane sensoryczne nieco inaczej, więc zacznij eksperymentować już teraz, aby znaleźć to, co działa najlepiej dla Ciebie. Kiedy odkryjesz, jak twój układ nerwowy reaguje na dane sensoryczne, będziesz w stanie szybko się uspokoić bez względu na to, gdzie i kiedy nastąpi stres.

Spraw, aby czas wolny stał się priorytetem. Weź udział w swoich ulubionych zajęciach bez żadnego innego powodu niż to, że sprawiają, że czujesz się dobrze. Idź do kina na komedię, wybierz się na spacer po plaży, posłuchaj muzyki, poczytaj dobrą książkę lub porozmawiaj z przyjacielem. Robienie rzeczy tylko dlatego, że są fajne, nie jest pobłażaniem. Zabawa jest koniecznością emocjonalną i psychiczną.

Znajdź czas na kontemplację i uznanie. Pomyśl o rzeczach, za które jesteś wdzięczny. Pośredniczcie, módlcie się, podziwiajcie zachód słońca lub po prostu poświęćcie chwilę na zwrócenie uwagi na to, co dobre, pozytywne i piękne wokół nas.

Podejmij praktykę relaksacyjną. Wprawdzie wkład sensoryczny może w danej chwili złagodzić stres, ale techniki relaksacyjne mogą pomóc w zmniejszeniu ogólnego poziomu stresu. Joga, medytacja relaksacja, głębokie oddychanie lub postępujące rozluźnienie mięśni mogą hamować stres i przywracać równowagę umysłu i ciała.

Zarządzaj emocjami, aby złagodzić stres

Zrozumienie i zaakceptowanie emocji – zwłaszcza tych nieprzyjemnych, które wielu z nas próbuje zignorować – może mieć ogromny wpływ na zdolność radzenia sobie ze stresem i zrównoważenia nastrojów.

Zastosuj zdrową dla mózgu dietę, aby wspierać silne zdrowie psychiczne

O ile w przeszłości nie próbowałeś zmienić diety, możesz nie być świadomy, jak wiele z tego, co jesz wpływa na sposób myślenia i odczuwania. Niezdrowa dieta może mieć negatywny wpływ na mózg i nastrój, zakłócać sen, odbierać energię i osłabiać układ odpornościowy. I odwrotnie, przejście na zdrową dietę, z niską zawartością cukru i bogatą w zdrowe tłuszcze, może zapewnić więcej energii, poprawić sen i nastrój oraz pomóc wyglądać i czuć się najlepiej.

Zdrowe odżywianie wpływa na nasze zdrowie fizyczne ale jeszcze bardziej na nasze zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie – http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/ksiazki-o-zdrowym-odzywianiu/

Ludzie reagują nieco inaczej na niektóre pokarmy, w zależności od genetyki i innych czynników zdrowotnych, więc eksperymentuj z tym, w jaki sposób żywność, którą stosujesz lub od której stronisz, zmienia twój sposób życia. Najlepszym rozwiązaniem na początek jest wyeliminowanie „szkodliwych tłuszczów”, które mogą zaszkodzić twojemu nastrojowi i perspektywom, i zastąpienie ich „zdrowymi tłuszczami ”, które wspierają zdrowie mózgu.

Pokarmy, które negatywnie wpływają na nastrój

  • Kofeina
  • Alkohol
  • nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans
  • Żywność o wysokim poziomie chemicznych konserwantów lub hormonów
  • Słodkie przekąski
  • Rafinowane węglowodany (takie jak biały ryż lub biała mąka)
  • Smażone jedzenie

Pokarmy poprawiające nastrój

  • Ryby bogate w kwasy Omega-3, takie jak łosoś, śledź, makrela, sardele, sardynki, tuńczyk
  • Orzechy, takie jak orzechy włoskie, migdały, orzechy nerkowca, orzeszki ziemne
  • Awokado
  • Siemię lniane
  • Fasola
  • Liściaste warzywa, takie jak szpinak, jarmuż, brukselka
  • Świeże owoce, takie jak np. jagody

Pamiętaj o zdrowym śnie

Jeśli prowadzisz intensywne życie, często nie masz czasu spać regularnie. Jednak jeśli chodzi o zdrowie psychiczne, wystarczająca ilość snu jest koniecznością, a nie luksusem. Pomijanie nawet kilku godzin tutaj może mieć negatywny wpływ na twój nastrój, energię, bystrość umysłu i zdolność radzenia sobie ze stresem. W dłuższej perspektywie przewlekła utrata snu może siać spustoszenie w twoim ciele i źle wpływać na zdrowie.

Podczas gdy dorośli powinni starać się spać od siedmiu do dziewięciu godzin każdej nocy, często nierealne jest oczekiwanie, że sen przyjdzie w chwili, gdy położysz się i zamkniesz oczy. Twój mózg potrzebuje czasu na odpoczynek pod koniec dnia. Oznacza to przerwę od stymulacji ekranów – telewizora, telefonu, tabletu, komputera – na dwie godziny przed snem, odłożenie pracy i nieprzyjemnych rozmów, zmartwienia lub burzy mózgów do następnego dnia.

Wskazówki dotyczące lepszego snu

  • Jeśli lęk lub chroniczne zmartwienie dominują twoje myśli szczególnie w nocy, możesz podjąć kroki, aby nauczyć się, jak przestać się martwić .
  • Aby się uspokoić, uspokoić umysł i przygotować do snu, spróbuj wziąć ciepłą kąpiel, czytać książkę, słuchać kojącej muzyki lub ćwiczyć technikę relaksacyjną przed snem.
  • Aby pomóc ustawić wewnętrzny zegar biologiczny i zoptymalizować jakość snu, przestrzegaj regularnego harmonogramu snu i czuwania, nawet w weekendy.
  • Upewnij się, że sypialnia jest ciemna, chłodna i cicha. Pomóc mogą odpowiednie zasłony, odpowiednia wentylacja czy redukcja szumów.

Znajdź cel i znaczenie w życiu

Wszyscy czerpią sens i cel na różne sposoby, z których korzystają zarówno inni, jak i ty sam. Możesz myśleć o tym jako o poczuciu potrzeby, o dobrym samopoczuciu, celu, który cię napędza, lub po prostu powodzie, aby rano wstać z łóżka. W kategoriach biologicznych znalezienie znaczenia i celu jest niezbędne dla zdrowia mózgu, ponieważ może pomóc w generowaniu nowych komórek i tworzeniu nowych ścieżek neuronalnych w mózgu. Może również wzmocnić układ odpornościowy, złagodzić ból, złagodzić stres i utrzymać motywację do wykonywania innych kroków w celu poprawy zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Jakkolwiek czerpiesz sens i cel w życiu, ważne jest, aby robić to codziennie.

Co daje ci sens i cel?

Angażująca praca, która nadaje sens tobie i innym. Weź udział w działaniach, które podważają twoją kreatywność i sprawiają, że czujesz się produktywny. Niektóre pomysły to ogrodnictwo, rysunek, pisanie, gra na instrumencie lub budowanie czegoś w warsztacie.

Relacje. Spędzanie czasu, w którym oddajesz się ludziom, którzy są dla ciebie ważni, bez względu na to, czy są przyjaciółmi, wnukami lub krewnymi, może wspierać twoje zdrowie jednocześnie zapewniając poczucie celu.

Opieka nad zwierzakiem. Opieka nad nimi sprawia, że ​​czujesz się potrzebny i kochany. Nie ma miłości tak bezwarunkowej jak miłość, którą może dać zwierzę.

Zgłaszanie się na ochotnika. Tak jak jesteśmy sztywno nastawieni do bycia towarzyskimi, tak samo jesteśmy twardo nastawieni do dawania siebie innym. Znaczenie i cel pomocy innym lub społeczności mogą wzbogacić i poszerzyć twoje życie – i uczynić cię szczęśliwszym. Możliwości wolontariatu indywidualnego i grupowego są nieograniczone.

Kiedy szukać profesjonalnej pomocy

Jeśli konsekwentnie starasz się poprawić swoje zdrowie psychiczne i emocjonalne i nadal nie funkcjonujesz optymalnie w domu, pracy lub w związkach, być może czas poszukać profesjonalnej pomocy. Postępowanie zgodnie z tymi krokami samopomocy nadal będzie dla Ciebie korzystne. W rzeczywistości wkład profesjonalisty często pomaga zmotywować nas do lepszego dbania o siebie.

Sprawdź książki psychologiczne, które poszerzą Twoją optykę na świat i sprawią, że lepiej zrozumiesz nie tylko drugiego człowieka, ale i rzeczywistość, w jakiej się znalazł.

https://tylkorelaks.pl/45-psychologia




Comment here