Na temat zaburzeń emocjonalnych – depresja i podobne.

Zaburzenia emocjonalne to obszerne pojęcie zawierające przeróżnego rodzaju zakłócenia postępowania, sposobu myślenia oraz nastroju człowieka.

EmocjePoradyPsychoterapiaZdrowie

W jaki sposób walczyć ze stresem?

Starsza para podczas medytacji niwelującej stres
5 (100%) 1 vote

W życiu każdego z nas – bez względu na wiek – zdarzają się trudne sytuacje wywołujące stres. Umiarkowany stres, który pojawia się od czasu do czasu, może być czynnikiem dodającym energii i mobilizującym do działania. Jeśli jednak jest silny i długotrwały – negatywnie odbija się na zdrowiu. Dlatego warto wiedzieć, jak walczyć ze stresem.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie objawy może dawać stres,
  • jakie są negatywne skutki stresu dla ludzkiego organizmu,
  • jak walczyć ze stresem.

Istnieje wiele różnych definicji stresu – najogólniej można go określić jako proces, w którym rozmaite czynniki środowiskowe zagrażają równowadze organizmu lub ją naruszają, a także sposób, w jaki organizm reaguje na zagrożenie. Czynniki wywołujące stres profesjonalnie nazywa się stresorami i może ich być naprawdę mnóstwo. Ludzie odczuwają stres z powodu problemów rodzinnych i zawodowych, stanu zdrowia, kłopotów finansowych, wykluczenia społecznego i wielu innych.

Choć dla wielu osób stres to przede wszystkim stan emocjonalny, to jednak oczywiście ma on swoje źródło w procesach chemicznych zachodzących w ludzkim organizmie. W sytuacji stresowej przyspiesza praca przysadki mózgowej, która wydziela hormon ACTH. Aktywuje on z kolei korę nadnerczy produkującą kortyzol, zwany hormonem stresu. Dodatkowo współczulny układ nerwowy aktywujący rdzeń nadnerczy ulega pobudzeniu – wydziela się adrenalina oraz noradrenalina.

Warto pamiętać, że nie każdy stres jest zły – umiarkowany stres bywa mobilizujący, pobudza do działania, dodaje energii. Jeśli jednak żyjemy w ciągłym stresie, zazwyczaj ma on bardzo niekorzystne skutki dla naszego zdrowia.

Objawy i skutki stresu

W sytuacji stresowej u każdego człowieka występują różne grupy objawów: fizyczne, emocjonalne, poznawcze i behawioralne. Do objawów fizycznych może się zaliczać m.in.:

  • przyspieszone bicie serca,
  • mdłości,
  • potliwość,
  • przyspieszony oddech,
  • biegunka,
  • zaburzenia snu,
  • suchość w ustach,
  • napięcia mięśniowe,
  • drżenie kończyn.

Do najczęściej obserwowanych objawów emocjonalnych zalicza się m.in.:



  • niepokój i lęk,
  • zamartwianie się,
  • uczucie smutku,
  • gniew i nerwowość,
  • przygnębienie i depresja.

Wśród objawów poznawczych należy wymienić m.in.:

  • trudności z koncentracją,
  • spadek efektywności intelektualnej,
  • trudności w podejmowaniu decyzji,
  • negatywne nastawienie.

Objawy behawioralne z kolei to:

  • ucieczka w używki,
  • tiki nerwowe,
  • obgryzanie paznokci,
  • napady apetytu lub jego brak,
  • agresja słowna oraz fizyczna.

Jeśli chodzi o skutki stresu, to mogą być one niestety bardzo niekorzystne dla naszego zdrowia. Nie ma żadnych wątpliwości, że przewlekły stres zwiększa ryzyko chorób układu krążenia, takich jak nadciśnienie tętnicze , choroba wieńcowa czy zawały serca. Wiąże się go z występowaniem zaburzeń miesiączkowania, zaburzeń erekcji, astmą, wrzodami żołądka, chorobami skóry, a nawet cukrzycą czy niektórymi nowotworami.

Jak walczyć ze stresem?

Ze stresem – choć jest groźny i wszechobecny – można, a nawet trzeba sobie radzić. Istnieje wiele sprawdzonych sposobów, które pozwalają go łagodzić i minimalizować jego negatywne skutki.

  • Nie zapominaj o odpoczynku

Po ciężkim dniu zawsze należy znaleźć nieco czasu na relaks i odpoczynek. Może to być spotkanie z przyjaciółmi, chwila z ulubioną książką, spacer, a nawet gorąca kąpiel. Pozwoli to oderwać się od codziennych kłopotów, wyciszyć negatywne emocje, ale także obniżyć napięcie, uregulować ciśnienie krwi, zrelaksować mięśnie.

  • Sen to zdrowie!

Nie ma lepszego remedium na stres niż sen – w jego trakcie organizm oczyszcza się z toksyn, mózg się odpręża, wszystkie tkanki intensywnie się regenerują. Optymalna ilość snu to 7-9 godzin na dobę – ważne, aby położyć się spać przed północą. Dodatkowo, gdy jesteśmy wyspani i wypoczęci, mniej sytuacji będziemy postrzegać jako stresujące.

  • Jesteś tym, co jesz

Bardzo ważne w walce ze stresem jest spożywanie regularnych, dobrze skomponowanych posiłków, dostarczających organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin oraz mikroelementów. Należy również przez cały dzień nawadniać organizm i łącznie wypijać min. 2–3 litry wody.

  • Stosuj techniki relaksacyjne

Medytacja, joga, ćwiczenia oddechowe, delikatna gimnastyka – wszystkie te działania pozwalają się odprężyć, zrelaksować i odpędzić od siebie negatywne emocje. Metody te można stosować samodzielnie lub grupowo. Pomocne mogą okazać się także konsultacje z psychologiem lub psychoterapeutą.

Źródła:

http://www.szpitaljp2.krakow.pl/fileadmin/media/marketing/1stres%20.pdf

http://www.publikacje.edu.pl/pdf/12179.pdf

https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/viewFile/29147/23912

 




Comment here