Na temat zaburzeń emocjonalnych – depresja i podobne.

Zaburzenia emocjonalne to obszerne pojęcie zawierające przeróżnego rodzaju zakłócenia postępowania, sposobu myślenia oraz nastroju człowieka.

Choroby, zaburzeniaCiekawostkiEdukacjaPoradyTechnologiaZdrowie

Jak czytanie zmniejsza stres – terapia czytaniem?

Rate this post

Przy najwyższym poziomie stresu nigdy nie było bardziej krytycznego czasu na szukanie ulgi niż teraz. I jest to wspaniały sposób na złagodzenie stresu, który jest jednocześnie edukacyjny, przyjemny i zdrowy dla umysłu. Dzięki wielu opcjom jakie daje CZYTANIE wszyscy moglibyśmy korzystać z nowych sposobów zmniejszania poziomu stresu.

Czytanie zapewnia wiele korzyści, a to oznacza odłożenie telefonu na kilka minut i skupienie się na czymś innym. Więc przyjrzymy się, jak czytanie zmniejsza stres. Czytelnictwo na świecie się pogarsza, ale aktywnie apelujemy do ludzi, aby czytali więcej. Ponieważ badania pokazują, że czytanie zmniejsza stres!!! Powinieneś rozważyć taką opcję, jeśli problem dotyczy również CIEBIE. CZYTAJ, BO MOŻESZ!

Czytanie powinno być czymś, co lubisz. Niezależnie od tego, czy jest to czasopismo, czy tajemnicza powieść, wybierz temat, który sprawi, że będziesz przyjemnością przewracać kartki. Czytanie przyjemnego materiału sprawia, że czytanie staje się nawykiem. Obejmuje to również słuchanie książek – audiobooków.

Umysł na siłowni. Co nam daje czytanie książek?

 

Jak czytanie zmniejsza stres?

Zacznijmy od niektórych statystyk

  • Agencja Reading stwierdziła, że ​​czytanie zmniejsza objawy depresji i demencji.
  • Czytanie przez sześć minut dziennie zmniejsza stres o 68 procent .
  • Stali czytelnicy wykazują niższe wskaźniki depresji w porównaniu z osobami, które nie czytają.
  • Czytanie jest o 300 procent skuteczniejsze w zmniejszaniu stresu niż chodzenie na spacer.

Badanie przeprowadzone przez University of Sussex wykazało, że czytanie jest jednym z najbardziej korzystnych sposobów na zmniejszenie stresu. Okazało się, że jeśli chodzi o łagodzenie stresu, czytanie jest bardziej skuteczne niż picie herbaty, granie w gry wideo i słuchanie muzyki. Stwierdzono, że czytanie spowalnia tętno, a nawet rozluźnia mięśnie. Te fizyczne reakcje sprawiają, że czytanie jest podobne do medytacji, co jest dobrze znane w celu zmniejszenia stresu.

W dzisiejszych czasach, w których tempo życia jest tak szybkie, a na każdym kroku jest tak wiele rozrywek, znalezienie czegoś dla promowania spokoju jest niezbędne. Artykuł New Yorker, o którym wspomnieliśmy wcześniej, zawiera następujące wskazówki:

„Wykazano, że czytanie sprawia, że ​​nasz mózg zostaje poddany  przyjemnemu stanowi podobnym do transu, zbliżonym do medytacji, i przynosi takie same korzyści zdrowotne, jak głęboki relaks i wewnętrzny spokój”.

Komentują również, że czytelnicy śpią lepiej. Ponieważ stress.org radzi, że zbyt duży stres może prowadzić do bezsenności, co z kolei prowadzi do różnych innych problemów zdrowotnych. Zatem używając czytania w celu zmniejszenia stresu może być realnym rozwiązaniem.

Czytanie dla twojego mózgu

Przyjrzeliśmy się, jak czytanie zapewnia uczucie spokoju, ale również co robi dla twojego mózgu? Emory University (2013) odkrył, że czytanie powieści może wpływać na mózg przez wiele dni po przeczytaniu. Przyjrzano się temu dla efektów neuronalnych u 21 uczniów przez 19 dni. Studenci ci otrzymali do przeczytania książkę „Pompeje” Roberta Harrisa. Przeszli regularne skany MRI (rezonans magnetyczny) podczas stanu spoczynku. Badanie wykazało, że ci, którzy wzięli udział w badaniu „wykazali zwiększoną łączność w lewej korze skroniowej”.

Stymulacja umysłowa, która pochodzi z czytania, pomaga zachować komórki mózgowe. Zachowanie komórek może pomóc w zapobieganiu chorobie Alzheimera i zapewnia regularne używanie mózgu w sposób, który pomaga utrzymać jego dopasowanie. Różne badania wykazały, że osoby, które nie stymulują mózgu regularnie, są bardziej narażone na choroby psychiczne. Czytanie może być tylko jednym ze sposobów stymulowania umysłu, ale jest jednym z najbardziej skutecznych.

Ponieważ depresja jest często skutkiem braku stymulacji umysłowej, czytanie w celu złagodzenia stresu to świetny pomysł.

Jednak korzyści stymulujące się nie kończą. Alzinfo.org mówi nam, że czytanie chroni nasz mózg w zakresie pamięci i jest jednym z lepszych sposobów powstrzymania umysłu przed cierpieniem na choroby psychiczne w późniejszym życiu. Alzinfo nawiązuje również do badania Roberta S. Wilsona z Rush University Medical Center w Chicago. Badanie to wykazało, że ci, którzy rzucili wyzwanie swoim mózgom poprzez takie czynności, jak czytanie, spowolnili tempo spadku umysłowego.

Dlaczego ulga w stresie jest ważna?

Wygląda na to, że nie ma wątpliwości, iż czytanie zmniejsza poziom stresu. Chociaż wszyscy jesteśmy różni, pochodzimy z różnych środowisk, stres jest czymś, na co każdy w każdej chwili może cierpieć. Nie ma znaczenia, czy jesteś studentem przygotowującym się do egzaminów, czy właśnie straciłeś pracę, albo coś cię bardziej niż zwykle zdenerwowało, może to wpłynąć na każdego.

Problem polega na tym, że im bardziej jesteś zestresowany, tym bardziej jesteś podatny na choroby związane ze stresem. Należą do nich m.in. choroby serca, wysokie ciśnienie krwi, udary i depresja.



Korzyści z czytania dla mózgu są obfite, a to samo dotyczy ogólnego stanu zdrowia. Stres ma związek z ponad połową wszystkich chorób, które obciążają nie tylko twoje ciało, ale także portfel. Koszty leczenia chorób związanych ze stresem są ogromne. Bupa.com.au twierdzi, że stres może wpływać na twoje zdrowie również w inny sposób.

Mówią, że może obniżyć twoją odporność. Jesteś bardziej narażony na choroby, jeśli jesteś zestresowany, ponieważ twoje ciało nie ma takiej samej zdolności do walki.

To samo źródło informuje również, że stres może powodować komfort jedzenia (np. objadanie się), a także nadużywanie narkotyków i alkoholu. Wszystko to może mieć poważny wpływ na Twoje zdrowie, dzięki czemu odciążenie jest jeszcze bardziej znaczące. Inne problemy, które mogą być spowodowane stresem, obejmują zwiększony niepokój i zwiększone ryzyko cukrzycy typu 2.

Więc czytanie może poprawić twoje zdrowie?

Jeśli myślisz o czytaniu w celu złagodzenia stresu, jest to dodatkowa korzyść. Ponieważ może zmniejszyć poziom stresu, czytanie pomaga chronić organizm przed poważnymi skutkami, które wynikają ze stresu. Stwierdzono nawet, że czytanie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia bólu głowy.

Najlepsze sposoby na zmniejszenie stresu podczas czytania

  • Wybierz książkę, która Cię zaciekawi – zalecamy, abyś przeczytał coś, co sprawi, że się skupisz na lekturze, pozwalając zapomnieć o tym co stresuje.

Z drugiej strony na przykład magazyn pomoże ci utrzymać zalecane minimum sześć minut czytania dziennie, ale niekoniecznie pomorze w tworzeniu nawyku. Rodzaj wybranej książki zależy od osobistego wyboru i jest subiektywny. Jeśli nie masz ulubionego autora, wtedy pomoże Ci wybór odpowiedniego gatunku, który najbardziej Ci się podoba. Nawet jeśli jesteś jedną z wielu osób, które nigdy nie czytają, pomyśl o rodzaju filmów, które lubisz oglądać, a to powinno podsunąć ci dobry pomysł w wyborze odpowiedniej książki. Niezależnie od tego, czy jest to science fiction, romans, kryminał czy sensacyjna powieść, trzymaj się tego, co najbardziej Ci się podoba.

Jeszcze lepiej, poproś znajomego o polecenie lub zapytaj, czy chciałby przeczytać tę samą książkę. Jeśli znajomy poleci książkę, może dać ci motywację do zainteresowania się nią, a także może pomóc w tworzeniu ciekawych rozmów.

Dołączenie do społeczności czytelniczej to kolejny dobry sposób na wyrobienie nawyku. Jeśli możesz znaleźć klub książki w swojej okolicy, pozwoli Ci znaleźć ludzi o wspólnych zainteresowaniach, ponieważ często istnieją kluby książki specyficzne dla różnych gatunków. Czas spędzony na rozmowie z innymi ludźmi może również pomóc w zmniejszeniu stresu.

  • Wybierz odpowiednie miejsce do czytania

Artykuł na stronie University of Minnesota radzi codziennie przez 30 minut czytać w miejscu, gdzie będziesz wolny od zakłóceń. Jeśli okaże się, że wiadomości mogą zwiększać poziom stresu, najlepiej jest trzymać się z dala od gazet, szczególnie gdy zobowiązujesz się do czytania w celu złagodzenia stresu.

Ten sam artykuł mówi także, że wybór powieści, która pomoże ci uciec do innego świata, jest dobrym pomysłem. Kolejnym znaczącym wynikiem tego artykułu było to, że powinieneś monitorować, jak się czujesz po przeczytaniu. Czasami może być trudno złagodzić stres, nawet czytając, więc podsumuj, jak się czujesz po swoim dedykowanym czasie czytania. Rodzaj treści, które czytasz lub środowisko, może mieć wpływ na to, jak często czytasz. Rób, co możesz, aby uczynić to doświadczenie tak przyjemnym, jak to tylko możliwe.

  • Zmniejsz rozproszenie uwagi

Aby uzyskać odprężające korzyści płynące z czytania, musisz upewnić się, że robisz to w spokojnym otoczeniu i bez zakłóceń. Nie będziesz czerpać takich samych korzyści, jeśli podnosisz telefon co kilka stron i możesz nie być w stanie skoncentrować się w ten sam sposób z radiem grającym w tle. Może być konieczne upewnienie się, że nie czytasz w okolicy, gdzie ktoś intensywnie rozmawia. Rozmowy mogą być rozpraszające, a Ty chcesz mieć pewność, że uda ci się odstresować i zatopić w lekturze.

Czytanie odciąga cię od rzeczywistości

Faktem jest, że twoja obecna sytuacja może być ucieczką. Jeśli twoje życie jest stresujące, możesz prawdopodobnie zrobić relaksujący eskapizm, który zapewnia czytanie. Twój niepokój może wydawać się pochłaniający i trudny do ucieczki, dlatego czytanie jest tak korzystne dla stresu.

Pozwala ci zabrać cię w inny wymiar, na inny ląd, a nawet do miasta i może dać ci trochę czasu na życie w „czyichś butach” – poczuć się jak bohater książki. Kiedy naprawdę zatapiasz się w dobrej książce, na chwilę zapominasz o swoich zmartwieniach. To może być tylko kwestia minut, ale kiedy życie jest trudne, te minuty mają znaczenie.

Czytanie może dać ci trochę perspektywy

Możesz pomyśleć, że twoje życie jest teraz trudne, ale czasami, kiedy czytasz o doświadczeniach innych ludzi, może pomóc ci to sprawić, że zobaczysz, że rzeczy z innej perspektywy, i zauważysz, że nie są takie straszne jak wyglądają z pozoru. Postać, o której czytasz, może przejść przez wiele smutków, które w porównaniu z twoimi okolicznościami są znacznie gorsze. Wyzwania postaci mogą zmienić cały sposób, w jaki patrzysz na swoje życie. Czytanie zmniejsza stres, ale może również pomóc w jego całkowitym złagodzeniu.

Wniosek

Kiedy czujesz się zestresowany, potrzebujesz narzędzi, aby złagodzić swoje zmartwienia. Jasne jest, że czytanie przyczynia się do spokojnych uczuć, zarówno psychicznych, jak i fizycznych. Jak wspomniano powyżej, badanie to może rozpocząć się w ciągu zaledwie sześciu minut dziennie, aby zmienić rzeczywistość. Zanim się zorientujesz, trudno ci będzie odłożyć książkę.

Jasne jest, że czytanie przyczynia się do spokojnych uczuć, zarówno psychicznych, jak i fizycznych. Wyrobienie nawyku czytania może być wyzwaniem, które może poprawić jakość twojego życia – pewnością warte jest zainwestowania. Powinno być jeszcze prostsze, gdy zaczniesz czytać gatunki, które już lubisz. Czytanie może znacznie zmniejszyć stres, co będzie miało pozytywny wpływ na niemal każdy aspekt twojego życia.  Opanuj to, a może się okazać, że opanujesz stres.




Comment here