Na temat zaburzeń emocjonalnych – depresja i podobne.

Zaburzenia emocjonalne to obszerne pojęcie zawierające przeróżnego rodzaju zakłócenia postępowania, sposobu myślenia oraz nastroju człowieka.

PoradyPsychoterapiaZdrowie

Jak zwalczyć stres i niepokój

Rate this post
Współcześnie tempo życia jest wyjątkowo wysokie. Na co dzień towarzyszy nam presja nie tylko czasu, ale i coraz nowych oczekiwań oraz wyzwań, z którymi przychodzi nam się mierzyć. To wszystko sprawia, że stale jesteśmy narażeni na stres i niepokój, które utrudniają nam codzienne funkcjonowanie. Jakie są przyczyny i objawy stresu? Jak z nim walczyć, nie narażając się na efekty uboczne? Podpowiadamy!

Przyczyny stresu

Przyczyn stresu jest bardzo wiele. Nadmiar obowiązków, strata czegoś ważnego, co dawało poczucie stabilności, zła organizacja pracy utrudniająca efektywne działanie, trudności w kontaktach międzyludzkich, lęk przed niespełnieniem wymagań lub niewywiązaniem się z obowiązków – wszystko to może doprowadzać do silnego stresu oraz niepokoju. Kolejnym czynnikiem może być nieumiejętność odpoczywania, a więc permanentne zmęczenie, wyczerpanie, a w skrajnych przypadkach świadomość poważnej choroby zagrażającej życiu. Warto jednak pamiętać, że także pozornie niezwiązane z psychiką czynniki mogą potęgować stres. Należy do nich choćby nieprawidłowa dieta oparta o produkty wpływające na zbyt wysokie ciśnienie krwi.

Jak objawia się stres?

Stres najczęściej działa na ludzi demobilizująco, pomijając niewielki odsetek przypadków, w których jego jednorazowa, krótkotrwała obecność w życiu pozytywnie wpływa na produktywność. Stres powoduje niepokój i wiele innych zaburzeń dotyczących psychiki, takich jak depresja, nadmierna drażliwość, sinusoida emocjonalna, nerwowość, obniżenie samooceny, agresja, pociąg do używek, problemy ze snem obniżone libido, nieporadność w codziennych obowiązkach, a nawet skłonności samobójcze.



Stres wpływa także na zaburzenia somatyczne, generując dolegliwości fizyczne, takie jak częste infekcje wynikające ze spadku odporności, problemy z sercem, równomiernym oddechem, ucisk w klatce piersiowej, omdlenia, bóle głowy, odcinka lędźwiowego, problemy trawienne, nadmierna potliwość, wahania wagi lub zaburzenia miesiączkowania.

Stres podnosi ciśnienie krwi, adrenaliny, a także poziom glukozy.

Skutki stresu

Długofalowe skutki stresu mogą być bardzo różne. Pomijając bezpośrednie objawy, stres może negatywnie wpłynąć na wiele aspektów naszego życia. Zdarza się, że kładzie cień na pozycję społeczną oraz zawodową. Osoby nieradzące sobie ze stresem mogą być niecierpliwe, nieuprzejme, mogą także nie dotrzymywać terminów w pracy oraz nie wywiązywać się z obietnic złożonych bliskim. Stres bywa bardzo uciążliwy w przypadkach, gdy osoba, której dotyczy ten problem pracuje na co dzień w zespole. Może wówczas zaburzyć funkcjonowanie grupy, a w przypadku, gdy osoba borykająca się ze stresem mieszka z członkami rodziny, jej problem może negatywnie wpłynąć na relacje z bliskimi. Warto pamiętać, że zapobiec temu może komunikacja. Stres nie powinien być powodem do wstydu, a poinformowanie bliskich osób o trudnościach, z którymi się mierzymy nie tylko wyjaśni im nasze nietypowe zachowanie, ale może także zaowocować pomocą z zewnątrz.

Jak skutecznie walczyć ze stresem?

Jest bardzo wiele metod walki ze stresem. Stres najlepiej zwalczać naturalnymi metodami. Odpowiednia dieta, aktywność fizyczna na świeżym powietrzu oraz medytacja – to nawyki, które od zaraz warto wprowadzić w życie. Warto także skorzystać z duńskiego konceptu Hygge, zakładającego, że niemal z każdego elementu codzienności można zrobić przyjemność, celebrując drobne rzeczy. Uczynienie przyjemności z kubka herbaty, odłożenie telefonu komórkowego na rzecz przyjrzenia się zachodowi słońca, zabawa z psem – to praktyki, które pozytywnie wpłyną na samopoczucie. Warto także postawić na odpowiednią, naturalną suplementację. Doskonałymi suplementami są choćby produkty marki Biocaria takie jak Relax Ultra, Happiness i Sleep. Wysokiej jakości suplementy nie tylko niwelują stres, ale także zmniejszają jego negatywny wpływ na organizm.

Warto pamiętać, że w przypadku bardzo silnego, długofalowego stresu objawiającego się zaburzeniami psychicznymi, należy udać się do specjalisty, a także zdecydować się na psychoterapię w celu poradzenia sobie z problemem.

 




Comment here