Na temat zaburzeń emocjonalnych – depresja i podobne.

Zaburzenia emocjonalne to obszerne pojęcie zawierające przeróżnego rodzaju zakłócenia postępowania, sposobu myślenia oraz nastroju człowieka.

EmocjePoradyRelacje

8 objaw toksycznego związku

5 (100%) 3 votes

Wiesz, jak to jest, gdy wygasa faza miesiąca miodowego jakiegokolwiek związku? Na początku jest fajnie i ekscytująco, czujesz się komfortowo. Im dłużej trwa relacja, tym więcej wzlotów i upadków napotkasz. Chociaż jest to całkowicie normalne, ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z pewnych negatywnych zachowań, na które możesz wpaść, abyś mógł się uchronić przed ich toksycznymi efektami. Więc poświęć chwilę, aby zadać sobie pytanie, „Czy wiem, jak wygląda niezdrowy związek i jak poradzić sobie z sytuacją?”

Teraz wyobraź sobie, ile bólu możesz sobie oszczędzić, jeśli znasz odpowiedź na to pytanie. Będziesz w stanie wychwycić rzeczy znacznie wcześniej, zanim będzie za późno, gdy związek osiągnie niezdrowy poziom. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się o ośmiu oznakach toksycznych związków, na które należy zwrócić uwagę i jak sobie z nimi radzić. Czy wiesz: JAK ZAPANOWAĆ NAD EMOCJAMI?

1. Twój partner stał się apatyczny

Kiedy zauważysz, że twój partner jest bardziej niezaangażowany, może to być znak, że on / ona zaczyna rezygnować ze związku. Zauważysz, że albo nie kłócą się z tobą tak samo, albo po prostu poddają się twoim życzeniom, ponieważ tak naprawdę już ich to nie obchodzi.

Twój partner przestał odczuwać te same wzloty, które czuł na początku. A kiedy jeszcze bardziej się starasz, aby związek działał jak wcześniej, może to stać się jeszcze bardziej toksyczne, jeśli twój partner po prostu się trzyma, bo teraz czuje się winny. Stwierdzasz, że im więcej z siebie dajesz, tym mniej otrzymujesz.

Co powinieneś zrobić?
Przed kontynuowaniem i naprawą relacji ważne jest, aby zapewnić przestrzeń swojemu partnerowi, w którym czuje się bezpiecznie, mówiąc ci, przez co przechodzi.

Pytanie „Czy wszystko w porządku?” Zwykle nie jest najważniejszym pytaniem. Bycie szczerym i otwartym z własnymi uczuciami to dobry początek. Możesz zacząć od czegoś więcej na wzór: „Czujesz jakbyś ostatnio zaczął się oddalać, o czym myślisz?”

Pomaganie swojemu partnerowi poczuć się bezpiecznie z tobą jest kluczem do rozpoczęcia procesu naprawy relacji, która pomoże twojemu partnerowi poczuć się ponownie związana z tobą.

Innym razem, nawet jeśli nie zrobiłeś nic złego i byłeś świetnym partnerem, czasami najlepszą rzeczą, jaką możesz w tym momencie zrobić, to dać swojemu partnerowi trochę czasu na rozwiązanie własnych problemów.

2. Twój partner kontroluje

Ważną częścią zdrowego związku jest podejmowanie wspólnych decyzji. Nie dla siebie. Osoby nadmiernie kontrolujące odczuwają potrzebę kontrolowania wszystkiego i wyrażania tej potrzeby poprzez manipulowanie zarówno swoim otoczeniem, jak i otaczającymi go ludźmi.

Jeśli czujesz, że musisz poprosić o pozwolenie na proste rzeczy, takie jak spotkanie z przyjaciółmi, a nawet członkami rodziny, jest to znak, że jesteś partnerem wykazującym kontrolę.

Partnerzy kontrolujący będą również wykorzystywać zagrożenia, aby skłonić Cię do robienia tego, co chcą, a nawet posunąć się do groźby zakończenia związku.

Takie zachowanie wynika z głębokiego poczucia braku bezpieczeństwa i jest toksyczne, ponieważ zabija każdą okazję do intymności i bliskości. Chociaż na początku może wydawać się, że twój partner robi takie silne sugestie, ponieważ tak bardzo się troszczy, w końcu zdasz sobie sprawę, że zachowanie naprawdę jest bardziej egoistyczne niż bezinteresowne.

Co powinieneś zrobić?

Kontrolowanie zachowania jest zwykle reakcją na niepokój, zazdrość i niepewność. Doskonałym będzie pomoc partnerowi w poczuciu bezpieczeństwa w związku z tym konkretnym zachowaniem.

Czasami partnerzy będą mogli potwierdzić, że takie zachowanie jest niewłaściwe i że powinni być w stanie ci zaufać i szanować. Jeśli tak jest, istnieje nadzieja na rozwój relacji.

Innym razem mogą istnieć wymówki, dlaczego działają w ten sposób. Jednym z powszechnych usprawiedliwień jest to, że pragną tylko twojego dobra, ponieważ chcą mieć pewność, że nie wpadniesz w kłopoty. Mogą próbować zmieniać twoje zachowanie, myśli i przekonania, aby pomóc sobie w poczuciu większej kontroli. Jeśli tak jest, są oni osądzani i możesz rozważyć uzyskanie profesjonalnej pomocy, jeśli to konieczne, lub rozpoczęcie ustalania granic (patrz numer sześć).

3. Twój partner cię zawstydza

Czy często czujesz się okropnie po interakcji ze swoim partnerem? Jeśli tak się czujesz, może warto, aby zacząć zwracać uwagę na to, jak twój partner rozmawia z tobą. Jeśli zauważysz, że twój partner często cię krytykuje, jest to wyraźny znak, że cię zawstydza. Wstyd sprawia, że intymność jest niemożliwa.

Kiedy ktoś atakuje twoją osobę, powoduje to raczej wstyd niż poczucie winy. Aby zilustrować różnicę, poczucie winy to „zrobiłem coś złego”, a wstyd, czyli „jestem zły”.

Zamiast sprawić, byś poczuł się w związku bezpiecznie, wstyd sprawi, że poczujesz się samotny i odizolowany.
Niektóre przypadki, w których toksyczni partnerzy mogą cię zawstydzić, to bezpośrednie atakowanie swojej osoby przez werbalne nadużycia poprzez krzyczenie, krytykowanie i osądzanie.

Innym razem partnerzy mogą zawstydzić cię w bardziej subtelny sposób poprzez poniżające, sarkastyczne komentarze lub żartujące o tobie żarty. Tak rodzi się przemoc.

Co powinieneś zrobić?

Ludzie, którzy zawstydzają innych, naprawdę robią to, aby poczuć się lepiej. Jeśli czujesz się zraniony z powodu komentarzy partnera, ważne jest, aby ponownie ocenić, czy w tym związku jest warto pozostać. Ludzie, którzy zawstydzają innych, zazwyczaj emocjonalnie znęcają się i często sprawiają, że czujesz się głupio i przesadzasz, gdy wyrażasz, jak bardzo jesteś zraniony.

Jeśli czujesz się zawstydzony, odizolowany i samotny, najpierw znajdź kogoś, komu ufasz jesteś w stanie podzielić się tym co dzieje się w twoim związku. Zapewne pomoże ci to w utwierdzeniu tego co odczuwasz, że jest to złe.
Następnie czas zacząć myśleć o tym, jak naprawić lub zakończyć związek. Porozmawiaj ze swoim partnerem i jeśli on / ona nie chce słuchać lub próbować zrozumieć, w jaki sposób wpływa na ciebie jego toksyczne zachowanie, to prawdopodobnie najlepiej jest zdystansować się od związku.

4. Pasywne zachowanie agresywne Twojego partnera

Czy kiedykolwiek miałeś sytuację, w której pytasz partnerów, czy byliby skłonni zrobić coś dla ciebie, a oni twierdzą, że tak, ale robią to w sposób oporny? Podczas gdy ci pomagają, robią to bez przekonania, robiąc ostre uwagi i są urażeni tym, o co ich prosiłeś. To pasywne zachowanie agresywne. To tak, jakbyś pytał kogoś, czy jest w porządku, a ty otrzymujesz odpowiedź „Nic mi nie jest”.

Bierne zachowanie agresywne przejawi się poprzez zwlekanie, opór i sabotaż. Zauważysz również wiele pasywnych zachowań agresywnych poprzez komunikację niewerbalną. Ludzie będą wyrażać pogardę i gniew podczas interakcji z tobą.

Co powinieneś zrobić?

Ludzie bierni agresywnie nie wiedzą, jak wyraźnie komunikować swoje uczucia. Często oczekują, że domyślisz się przez co przechodzą.



Powodem, dla którego mają tak wiele problemów z otwartością i uczciwością, jest zazwyczaj strach przed rozczarowaniem innych. Martwią się, że jeśli powiedzą „nie”, możesz zakończyć związek.

Tak więc woleliby powiedzieć tak, gdy poprosisz o przysługę, której woleliby nie robić. Powoduje to, że robią to niechętnie, podczas gdy czują się urażeni, ponieważ czują, że powinieneś to wiedzieć.

W kontaktach z pasywnym agresywnym partnerem kluczem jest zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa z tobą, aby być uczciwym wobec tego, co naprawdę czują.

Rozpocznij rozmowę, aby uspokoić partnera, że cenisz jego szczerą opinię i że nigdy nie osądzisz ich za to, nawet jeśli oznacza to konieczność prowadzenia ciężkiej rozmowy na ten temat. Następnie określ, jak bardzo jesteś zraniony lub zaniepokojony zachowaniem, co może zapoczątkować rozmowę na temat poprawy relacji.

5. Twój partner ma pretensje

Ludzie, którzy poruszają problemy, które już raz załatwiliście, zazwyczaj oznaczają, że jeszcze tego nie zrobili. Partnerzy, którzy mają takie urazy, oznaczają, że nigdy ci naprawdę nie wybaczyli.

W miarę upływu czasu w każdym związku dojdzie do tego, że poczujesz się zraniony. A jeśli nie planujesz zakończyć każdego związku, który rozpocząłeś, gdy wpadniesz w konflikt, wybaczenie będzie odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu zdrowych relacji.

Najsilniejsze relacje są silne nie tylko ze względu na wszystkie pozytywne sytuacje, które mają za sobą, ale bardziej ze względu na to, jak sobie radzą z tymi negatywnymi.
Przekonasz się, że te pary wiedzą, jak poradzić sobie z trudnymi rozmowami i zawsze starają się znaleźć zdrowy sposób na wybaczenie, by dążyć do pojednania w czasach konfliktu.

Co powinieneś zrobić?

Jeśli zauważysz, że twój partner subtelnie lub w oczywisty sposób wraca do problemów i spraw z przeszłości, o których myślałeś, że zostały już rozwiązane, może to być czas, aby porozmawiać o tym ponownie. Prawdopodobnie będziesz musiał sięgnąć głębiej, aby przekonać się, czy twoje przeprosiny nie są wystarczające, a jeśli nie, możesz najpierw dowiedzieć się, czego się od ciebie oczekuje, aby pomóc ci pogodzić się ze swoim partnerem.

Jeśli oczekiwanie jest nieuzasadnione, może istnieć szansa, że uraza nie dotyczy tylko ciebie. Prawdopodobnie wywołałeś reakcję na pewne bolesne doświadczenia, które przeszedł twój partner z innego powodu. W takim przypadku może być wymagana profesjonalna pomoc. Ale kluczowym pierwszym krokiem jest naprawdę potwierdzenie uczuć partnera, gdy je wyrazi.

6. Twoje granice nie są przestrzegane

Kiedy czujesz się komfortowo w związku, partnerowi może być łatwiej próbować naciskać, aby zrobił coś, czego chce. Może być w porządku, jeśli kilka pierwszych razy się poddasz, ale im częściej zdarza się taka sytuacja, tym bardziej toksyczny staje się związek.

Ludzie w zdrowych relacjach rozumieją się nawzajem i wiedzą, jak szanować granice innych. Kiedy partnerzy zaczynają przekraczać te granice, jest to znak, że nie respektują już własnych potrzeb i wartości.

Co powinieneś zrobić?

Bycie stanowczym wobec postawionych granic może być naprawdę trudne, szczególnie w przypadku ludzi, których kochasz i na których ci zależy. Niemniej jednak Twoim obowiązkiem jest ich ustawienie. W przeciwnym razie ludzie nigdy się nie dowiedzą i często będą je przekraczać, często nieświadomie.

Będziesz tym, który najbardziej cierpi, ponieważ możesz znaleźć się w sytuacji, w której poczujesz się urażony, wyczerpany i przytłoczony.

Jeśli twój partner przekracza granicę, pierwszą rzeczą do zrobienia jest mówienie o tym. Pozwól, aby rozmowa przebiegała tak, abyś mógł swobodnie poinformować swojego partnera, jak chcesz by postępował lub zmienił dostosować zachowanie.

Jeśli okaże się, że twój partner wielokrotnie przekracza swoje granice, będziesz musiał podjąć trudny wybór i podjąć działania, aby uniemożliwić mu ponowne zrobienie tego, co zaburzy wasz związek, czy całkowicie go przerwie.

7. Czujesz, że zawsze obchodzisz się z partnerem jak z jajkiem

Jeśli obawiasz się, jak twój partner źle zareaguje na coś, co chcesz zrobić, prawdopodobnie jesteś już w związku toksycznym.

Na przykład możesz ukrywać przed nim pewne wiadomości, ponieważ obawiasz się, jak twój partner może zareagować. A może boisz się wyjść z niektórymi przyjaciółmi z pracy, ponieważ boisz się, że twój partner będzie zazdrosny.

Zakładając, że jesteś lojalną i troskliwą osobą, jeśli ciągle odczuwasz ten strach i niepokój podczas podejmowania decyzji, oznacza to, że nie czujesz się bezpiecznie dzieląc się tymi rzeczami ze swoim partnerem. Stąd czasami prowadzi cię do skrytości, a nawet nieuczciwości w niektórych sprawach.

Co powinieneś zrobić?

Najzdrowszy związek zawsze opiera się na fundamencie zaufania i otwartej komunikacji. Jeśli często myślisz o tym, że możesz sprawić, iż twój partner się zdenerwuje i umyślnie unikniesz takich zachowań, jest to niezdrowy związek; zwłaszcza gdy unikasz robienia rzeczy, które są rozsądne, co normalnie chciałbyś robić, takich jak spędzanie czasu z nowymi przyjaciółmi itp.

To będzie trudne, ale ponieważ relacja prawdopodobnie zmierza w stronę toksyczności, ważne jest, aby porozmawiać z partnerem, jak się czujesz. Jeśli zazdrość i gniew twojego partnera powodują, że angażuje się on w irracjonalne zachowania, ważne jest, aby zrozumieć i wyjaśnić, dlaczego tak robi.

Sytuacje te często wynikają z obaw i niepewności twojego partnera z powodu poprzednich bolesnych doświadczeń z przeszłości. Najważniejsze jest, aby pomóc partnerowi poczuć się wystarczająco bezpiecznie, aby najpierw porozmawiać o tych sprawach. Następnie możesz rozpocząć rozmowę o tym, jak negatywnie to na ciebie wpływa i omówić, jak nad tym zapanować i uniknąć podobnych rzeczy.

8. Twój partner jest nadmiernie uzależniony od ciebie

Jeśli czujesz, że zawsze musisz zwracać uwagę na potrzeby swojego partnera w odpowiednim momencie, masz partnera, który jest nadmiernie zależy od ciebie. Zwykle występuje u partnerów, którzy nie mają silnego poczucia tożsamości i zmagają się z niskim poczuciem własnej wartości.

Ten rodzaj relacji jest toksyczny, ponieważ nie czujesz wolności, aby być sobą. Zamiast tego zaczynasz pełnić rolę sługi, a nie przyjaciela lub partnera.

Zaczynasz czuć się winny za to, że chcesz poświęcić się sobie, gdy jest to prawdopodobnie jedna z najważniejszych rzeczy do zrobienia w tym momencie.

Co powinieneś zrobić?

Ważne jest, abyś również dbał o siebie, a jeśli trudno ci to wyrazić swojemu partnerowi, może to się źle dla was skończyć. Wyraź swoje uczucia wobec partnera. Będzie to trudna rozmowa, więc jeśli nie uda się to od razu, być może trzeba będzie szukać profesjonalnej pomocy lub najgorszy scenariusz może zacząć rozważać zakończenie związku.

Tak czy inaczej, jeśli czujesz się zbyt pochłonięty przez partnera i zaczynasz czuć, że jest to relacja jednostronna, ważne jest, aby rozpocząć rozmowę na ten temat ze swoim partnerem. To jedyna droga, która prowadzi do możliwości pojednania i zdrowszego związku.

Końcowe przemyślenia

Najzdrowsze relacje są tworzone przez ludzi, którzy nieustannie budują nawzajem bezpieczne otoczenie, aby czuć się w porządku, aby być wrażliwym. Toksyczne relacje zawsze powodują, że ludzie czują się niepewnie, aby wyrażać swoje opinie.

Przejrzyj 8 wspomnianych tutaj znaków, a jeśli uważasz, że utknąłeś w związku toksycznym, pierwszym krokiem jest potwierdzenie, że jest to problem. W razie potrzeby szukaj profesjonalnej pomocy, zadbaj o siebie, a co najważniejsze, bądź wierny sobie. Tylko wtedy osiągniesz wewnętrzny spokój.




Comment here