Na temat zaburzeń emocjonalnych – depresja i podobne.

Zaburzenia emocjonalne to obszerne pojęcie zawierające przeróżnego rodzaju zakłócenia postępowania, sposobu myślenia oraz nastroju człowieka.

Choroby, zaburzeniaCiekawostkiEmocjePoradyZdrowie

Depresja poporodowa i baby blues – co to jest?

Rate this post

Posiadanie dziecka jest stresujące – bez względu na to, jak bardzo na nie czekasz lub jak bardzo kochasz swoje dziecko. Biorąc pod uwagę brak snu, nowe obowiązki i brak czasu dla siebie, nie jest niespodzianką, powodującą, że wiele nowych matek czuje się jak na emocjonalnej kolejce. Baby blues jest całkowicie normalny, ale jeśli objawy nie ustąpią po kilku tygodniach lub pogorszą się, może okazać się, że cierpisz na depresję poporodową. Jest jednak wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby poczuć się lepiej i wrócić na drogę szczęśliwego macierzyństwa.

Książka, którą warto przeczytać – Luśka na Planecie Dziecko. Nieporadnik świadomego rodzica

Czy to jest baby blues czy depresja poporodowa?

Właśnie urodziłaś dziecko. Oczekiwałaś, że będziesz świętowała przybycie swojego malucha ze swoimi przyjaciółmi i rodziną. Ale zamiast świętować, masz ochotę płakać. Byłaś przygotowana na radość i podniecenie, a nie wyczerpanie, niepokój i płaczliwość. Być może nie spodziewałaś się tego, ale łagodna depresja lub lęk i wahania nastroju są powszechne u nowych matek – tak powszechne, że w rzeczywistości mają swoje własne imię: blues dla dzieci.

Książki dla przyszłych mam – http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/ksiazki-dla-przyszlych-mam/

Większość kobiet doświadcza przynajmniej niektórych objawów baby bluesa bezpośrednio po porodzie. Jest to uczucie wywołane nagłą zmianą hormonów po porodzie, stresie, izolacji, pozbawieniu snu i zmęczeniu. Możesz czuć się bardziej płaczliwa, przytłoczona i krucha emocjonalnie. Ogólnie rzecz biorąc, rozpocznie się w ciągu pierwszych kilku dni po porodzie, osiągnie szczyt około jednego tygodnia i zmniejszy się do końca drugiego tygodnia po porodzie.

Oznaki i objawy depresji poporodowej

W przeciwieństwie do bluesa dziecięcego depresja poporodowa jest poważniejszym problemem – nie należy go ignorować. Jednak nie zawsze łatwo jest ją rozróżnić.

Na początku depresja poporodowa może wyglądać jak normalny baby blues. W rzeczywistości depresja poporodowa i baby blues mają wiele objawów, w tym wahania nastroju, napady płaczu, smutek, bezsenność i drażliwość. Różnica polega na tym, że przy depresji poporodowej objawy są poważniejsze (takie jak myśli samobójcze lub niezdolność do opieki nad noworodkiem) i długo nie ustępują.

  • Może się okazać, że wycofujesz się wobec swojego partnera lub nie jesteś w stanie dobrze związać się ze swoim dzieckiem.
  • Twój niepokój może się wymknąć spod kontroli, uniemożliwiając ci spanie – nawet gdy dziecko śpi.
  • Możesz odczuwać poczucie winy lub bezwartościowe przytłaczające lub zacząć rozwijać myśli samobójcze, a nawet życzyć sobie, abyś nie żył.

Często głównym czynnikiem wpływającym na samopoczucie przyszłej mamy jest  przygotowanie ciężarnej kobiety do porodu pozbawionego lęku i bólu. Polecamy książkę dr Jerzego Lecha Piechnika, która ma spełniać rolę podręcznika Szkoły Rodzenia i w pierwszej części zawiera informacje dotyczące przebiegu ciąży, najczęstsze patologie występujące w ciąży i porodzie oraz zestaw badań laboratoryjnych wykonywanych w poszczególnych miesiącach ciąży. Lektura tej książki oraz ćwiczenia medytacji, a także wprowadzanie w trans hipnotyczny zawarte na płycie CD pozwalają osiągnąć rozluźnienie mięśni krocza i pochwy oraz spokój emocjonalny.

Książka, którą warto przeczytać – Poród w hipnozie. Szkoła rodzenia

Zawarte w tytule określenia „Poród w hipnozie. Szkoła Rodzenia”, można by ująć w jednym zdaniu „Hipnotyczna Szkoła Rodzenia”.

Przyczyny i czynniki ryzyka

Nie ma jednego powodu, dla którego u niektórych nowych matek rozwijają depresję poporodową, a u innych nie, ale uważa się, że do problemu przyczynia się wiele powiązanych ze sobą przyczyn i czynników ryzyka.

  • Zmiany hormonalne. Po porodzie kobiety odczuwają duży spadek poziomu hormonów estrogenowych i progesteronowych. Poziom tarczycy może również spaść, co prowadzi do zmęczenia i depresji. Te szybkie zmiany hormonalne – wraz ze zmianami ciśnienia krwi, funkcjonowania układu odpornościowego i metabolizmu, których doświadczają nowe matki – mogą wywołać depresję poporodową.
  • Zmiany fizyczne. Urodzenie przynosi liczne zmiany fizyczne i emocjonalne. Możesz mieć do czynienia z bólem fizycznym spowodowanym porodem lub trudnościami z utratą wagi, co powoduje, że nie jesteś pewny swojej atrakcyjności fizycznej i seksualnej.
  • Naprężenie. Stres związany z opieką nad noworodkiem może również przynieść straty. Nowe matki są często pozbawione snu. Ponadto możesz czuć się przytłoczona i zaniepokojona swoją zdolnością do właściwej opieki nad swoim dzieckiem. Te zmiany mogą być szczególnie trudne, jeśli jesteś matką po raz pierwszy, musisz przyzwyczaić się do zupełnie nowej tożsamości.

Oznaki i objawy psychozy poporodowej

Psychoza poporodowa jest rzadkim, ale bardzo poważnym zaburzeniem, które może rozwinąć się po porodzie, charakteryzującym się utratą kontaktu z rzeczywistością. Ze względu na wysokie ryzyko samobójstwa lub dzieciobójstwa, hospitalizacja jest zwykle wymagana, aby utrzymać matkę i dziecko w bezpiecznym miejscu.

Psychoza poporodowa rozwija się nagle, zwykle w ciągu pierwszych dwóch tygodni po porodzie, a czasami w ciągu 48 godzin. Objawy obejmują:

  • Halucynacje (widzenie rzeczy, które nie są prawdziwe lub słyszą głosy)
  • Urojenia (przekonania paranoiczne i irracjonalne)
  • Ekstremalne pobudzenie i niepokój
  • Myśli lub działania samobójcze
  • Zamieszanie i dezorientacja
  • Szybkie wahania nastroju
  • Dziwaczne zachowanie
  • Niemożność lub odmowa jedzenia lub spania
  • Myśli o skrzywdzeniu lub zabiciu dziecka

Psychozę poporodową należy uznać za nagły przypadek medyczny wymagający natychmiastowej pomocy medycznej.

Radzenie sobie z depresją poporodową wskazówka 1: Stwórz bezpieczne przywiązanie do swojego dziecka

Proces wiązania emocjonalnego między matką a dzieckiem, znany jako przywiązanie , jest najważniejszym zadaniem niemowlęctwa. Sukces tego pozbawionego słów związku pozwala dziecku czuć się wystarczająco bezpiecznym, aby się w pełni rozwinąć i wpływa na to, jak będzie oddziaływać, komunikować się i tworzyć relacje przez całe życie.

Tworzy się bezpieczne przywiązanie, gdy jako matka reagujesz ciepło i konsekwentnie na fizyczne i emocjonalne potrzeby swojego dziecka. Kiedy twoje dziecko płacze, szybko go uspokajasz. Jeśli twoje dziecko śmieje się lub uśmiecha, odpowiadasz w naturze. W istocie, ty i twoje dziecko jesteście w synchronizacji. Rozpoznajesz i reagujesz na sygnały emocjonalne nawzajem.

Depresja poporodowa może przerwać to przywiązanie. Przygnębione matki mogą być czasami kochające i uważne, ale jednocześnie mogą reagować negatywnie lub w ogóle nie reagować. Matki z depresją poporodową mają mniej interakcji z dziećmi i rzadziej karmią piersią, bawią się i czytają dzieciom. Mogą również być niespójne w sposobie, w jaki dbają o swoje noworodki.

Jednak nauka łączenia się ze swoim dzieckiem nie tylko przynosi korzyści dziecku, ale także przynosi korzyści, uwalniając endorfiny, które sprawiają, że czujesz się szczęśliwsza i pewniejsza siebie jako mama.

Jak połączyć się ze swoim dzieckiem

Jeśli nie doświadczyłeś bezpiecznego przywiązania jako niemowlę, możesz nie wiedzieć, jak stworzyć bezpieczny łącznik – ale możesz się tego nauczyć . Nasze ludzkie mózgi są przygotowane do tego rodzaju niewerbalnego połączenia emocjonalnego, które stwarza tyle przyjemności dla ciebie i twojego dziecka.



Wskazówka 2: Oprzyj się na innych, aby uzyskać pomoc i wsparcie

Ludzie są społeczni. Pozytywny kontakt społeczny łagodzi stres szybciej i skuteczniej niż jakiekolwiek inne sposoby redukcji stresu. W dzisiejszym świecie nowe matki często czują się osamotnione, wyczerpane i samotne w celu podtrzymania kontaktu z dorosłymi. Oto kilka pomysłów na interakcję z innymi:

Spraw, aby twoje relacje były priorytetem. Kiedy czujesz się przygnębiona i bezbronna, ważniejsze niż kiedykolwiek jest pozostawanie w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi – nawet jeśli wolisz być sama. Izolowanie się sprawi, że Twoja sytuacja stanie się jeszcze bardziej ponura, więc spraw, aby Twoje relacje były priorytetem. Pozwól swoim bliskim wiedzieć, czego potrzebujesz i jak chcesz być wspierana.

Nie trzymaj swoich uczuć dla siebie. Oprócz praktycznej pomocy, jaką mogą zapewnić twoi przyjaciele i rodzina, mogą one również służyć jako pomoc w problemach emocjonalnych. Podziel się tym, co przeżywasz – dobrym, złym i brzydkim – z osobami z twojego otoczenia, najlepiej twarzą w twarz. Nie ma znaczenia, z kim rozmawiasz, pod warunkiem, że ta osoba jest gotowa słuchać bez osądu i oferować reasekurację i wsparcie.

Grupy wsparcia. Nawet jeśli masz wspierających przyjaciół, możesz rozważyć poszukiwanie innych kobiet, które mają do czynienia z tym samym przejściem w macierzyństwo. To bardzo uspokajające, gdy słyszy się, że inne matki dzielą się twoimi zmartwieniami, niepewnością i uczuciami. Dobrym miejscem na spotkanie z nowymi mamami są grupy wsparcia dla rodziców. Zapytaj swojego pediatrę o inne zasoby w Twojej okolicy.

Wskazówka 3: Zadbaj o siebie

Jedną z najlepszych rzeczy, które możesz zrobić, aby złagodzić lub uniknąć depresji poporodowej, jest dbanie o siebie. Im bardziej zależy Ci na dobrym samopoczuciu psychicznym i fizycznym, tym lepiej będziesz się czuł. Proste zmiany w stylu życia mogą znacznie pomóc poczuć się lepiej.

Pomiń prace domowe – uczyń siebie i swoje dziecko priorytetem. Daj sobie pozwolenie na skupienie się na sobie i dziecku – w tej pracy 24/7 jest więcej pracy, niż w utrzymaniu pracy w pełnym wymiarze godzin.

Wróć do ćwiczeń. Badania pokazują, że ćwiczenia fizyczne mogą być tak samo skuteczne jak leczenie, jeśli chodzi o leczenie depresji, więc im szybciej wrócisz do aktywności fizycznej. Nie ma potrzeby przesadzać: 30-minutowy spacer każdego dnia zdziała cuda. Ćwiczenia rozciągające, takie jak ćwiczenia w jodze, okazały się szczególnie skuteczne.

Ćwicz medytację uważności. Badania wspierają skuteczność uważności, dzięki której czujesz się spokojniejsza, pełna energii. Może również pomóc Ci lepiej zrozumieć, czego potrzebujesz i co czujesz.

Nie pomijaj snu. Pełne osiem godzin może wydawać się nieosiągalnym luksusem, gdy masz do czynienia z noworodkiem, ale zły sen pogarsza depresję . Zrób wszystko, aby odpocząć – skorzystaj z pomocy partnera lub członków rodziny, kiedy tylko możesz.

Odłóż sobie czas na relaks i odpocznij od obowiązków. Znajdź małe sposoby na rozpieszczenie się, takie jak kąpiel z bąbelkami, delektowanie się filiżanką gorącej herbaty itp.

Spraw, aby posiłki były priorytetem. Kiedy jesteś w depresji, odżywianie często na tym cierpi. To, co jesz, ma wpływ na nastrój, a także na jakość mleka matki, więc staraj się ustanawiać zdrowe nawyki żywieniowe .

Wyjdź na słońce. Światło słoneczne podnosi nastrój, więc staraj się uzyskać co najmniej 10-15 minut słońca dziennie.

Wskazówka 4: Czas na relacje ze swoim partnerem

Ponad połowa wszystkich rozwodów ma miejsce po urodzeniu dziecka. Dla wielu mężczyzn i kobiet relacja z partnerem jest ich głównym źródłem emocjonalnej ekspresji i więzi społecznych. Wymagania i potrzeby nowonarodzonego dziecka mogą stanąć na drodze i złamać ten związek, chyba że pary poświęcą trochę czasu, energii i myśli na pielęgnowanie tych więzi.

Nie kozioł ofiarny. Stres bezsennych nocy i obowiązków opiekuńczych może sprawić, że poczujesz się przytłoczona i wyczerpana. A ponieważ nie możesz tego zrobić na dziecku, zbyt łatwo jest odwrócić swoje frustracje od partnera. Zamiast wskazywania palcem, pamiętaj, że jesteście w tym razem. Jeśli jako zespół zmierzysz się z wyzwaniami rodzicielskimi, staniesz się jeszcze silniejszą jednostką.

Utrzymuj otwarte linie komunikacji. Po urodzeniu dziecka zmienia się wiele rzeczy, w tym role i oczekiwania. Dla wielu par kluczowym źródłem napięcia jest podział obowiązków domowych i opieki nad dziećmi po porodzie. Ważne jest, aby rozmawiać o tych problemach, a nie pozwolić im zaszkodzić. Nie zakładaj, że twój partner wie, jak się czujesz lub czego potrzebujesz.

Zagospodarować  czas. Konieczne jest poświęcenie czasu tylko dla siebie. Ale nie wywieraj na siebie nacisku, abyś była romantyczna lub żądna przygód (chyba że oboje się na to zdecydujecie). Nie musisz wychodzić na randkę, aby cieszyć się wzajemnie swoim związkiem. Nawet spędzanie 15 lub 20 minut razem – bez przeszkód i skupionych na sobie nawzajem – może mieć duże znaczenie w uczuciu bliskości.

Leczenie depresji poporodowej

Jeśli pomimo samopomocy i wsparcia rodziny nadal zmagasz się z depresją poporodową, możesz chcieć profesjonalnego leczenia.

Terapia indywidualna lub poradnictwo małżeńskie – Dobry terapeuta może pomóc Ci skutecznie radzić sobie z dostosowaniami macierzyństwa. Jeśli doświadczasz trudności wychowawczych, macierzyńskich lub czujesz się bez wsparcia w domu, poradnictwo małżeńskie może być bardzo korzystne.

Leki przeciwdepresyjne – W przypadkach depresji poporodowej, gdy zdolność do prawidłowego funkcjonowania dla siebie lub dziecka jest zagrożona, leki przeciwdepresyjne mogą być rozwiązaniem. Jednak leki powinny być ściśle monitorowane przez lekarza i okazały się bardziej skuteczne, gdy towarzyszy im psychoterapia.

Terapia hormonalnaterapia zastępcza estrogenami czasami pomaga w depresji poporodowej. Estrogen jest często stosowany w połączeniu z lekiem przeciwdepresyjnym. Istnieje ryzyko związane z terapią hormonalną, więc porozmawiaj z lekarzem o tym, co jest dla ciebie najlepsze – i najbezpieczniejsze.

Pomaganie matce w depresji poporodowej

Jeśli twoja ukochana doświadcza depresji poporodowej, najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest zaoferowanie wsparcia. Oderwij ją od obowiązków związanych z opieką nad dziećmi, zapewnij rozmowę, dzięki której będzie miała okazję wypowiedzieć się o swoich obawach czy oczekiwaniach, bądź cierpliwy i wyrozumiały.

Musisz także dbać o siebie. Radzenie sobie z potrzebami nowego dziecka jest trudne zarówno dla partnera, jak i dla matki.

Jak pomóc żonie lub partnerowi

Zachęć ją, by mówiła o swoich uczuciach. Słuchaj jej bez osądzania lub oferowania rozwiązań. Zamiast próbować naprawiać rzeczy, po prostu bądź tam, aby mogła czuć wsparcie.

Zaoferuj pomoc w domu. Włącz się w obowiązki domowe i opiekę nad dziećmi. Nie czekaj, aż ona zapyta!

Upewnij się, że potrzebuje czasu dla siebie. Odpoczynek i relaks są ważne. Zachęcaj ją do robienia przerw, wynajmowania opiekunki do dziecka lub planowania randek.

Bądź cierpliwy, jeśli nie jest gotowa na seks. Depresja wpływa na popęd seksualny, więc może minąć trochę czasu, zanim będzie w nastroju. Zaoferuj jej fizyczne uczucie, ale nie naciskaj, jeśli nie chce uprawiać seksu.

Idź z nią na spacer. Ćwiczenia fizyczne mogą mieć duży wpływ na depresję, ale trudno jest uzyskać motywację, gdy nie czujesz się komfortowo.




Comment here