Na temat zaburzeń emocjonalnych – depresja i podobne.

Zaburzenia emocjonalne to obszerne pojęcie zawierające przeróżnego rodzaju zakłócenia postępowania, sposobu myślenia oraz nastroju człowieka.

Choroby, zaburzeniaPoradyZdrowie

Dbaj o zdrowie psychiczne podczas wybuchu koronawirusa

Rate this post

Wybuchy chorób zakaźnych, takie jak obecny koronawirus (Covid 19), mogą być przerażające i mogą wpływać na nasze zdrowie psychiczne. Chociaż ważne jest, aby być na bieżąco, istnieje również wiele istotnych spraw, które możemy zrobić, aby wesprzeć i zarządzać naszym samopoczuciem w takiej chwili.

Oto kilka wskazówek, które, mamy nadzieję, pomogą tobie, twoim przyjaciołom i twojej rodzinie dbać o zdrowie psychiczne w czasie, gdy wiele się dyskutuje o potencjalnych zagrożeniach dla naszego zdrowia fizycznego.

Staraj się unikać spekulacji i poszukaj wiarygodnych źródeł

Plotki i spekulacje mogą podsycać niepokój. Dostęp do dobrej jakości informacji o wirusie może pomóc Ci poczuć większą kontrolę.

Tutaj możesz uzyskać aktualne informacje i porady dotyczące wirusa:

  • https://www.gov.pl/web/koronawirus
  • https://www.who.int
  • wiarygodne źródła krajowe

Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi higieny, takimi jak częste mycie rąk (Pamiętaj o częstym myciu rąk wodą z mydłem i unikaj dotykania oczu, nosa i ust. Kiedy kaszlesz lub kichasz, zawsze zakrywaj usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką. Zachowaj bezpieczną odległość (1–1,5 m) od osoby, która kaszle, kicha lub ma gorączkę).

Powinieneś to robić za każdym razem, gdy wracasz do domu lub do pracy, wydmuchujesz nos, kichasz lub kaszlesz, jesz lub obchodzisz się z jedzeniem. Jeśli nie możesz od razu umyć rąk, użyj środka do dezynfekcji rąk, a następnie umyj je przy następnej okazji.

Sprawdź, czy spełniasz 3 warunki, które świadczą o ryzyku:

  • w ciągu ostatnich 14 dni przebywałeś na obszarach objętych wirusem bądź miałeś kontakt z osobą zarażoną,
  • masz podwyższoną temperaturę,
  • kaszlesz i masz duszności.

Stosuj podstawowe zasady ochrony, gdy kaszlesz i kichasz, oraz higieny rąk. Pozostań w domu do czasu powrotu do zdrowia.

Spróbuj pozostać w kontakcie

Staraj się pozostać w kontakcie ze znajomymi i rodziną lub skontaktuj się z infolinią, aby uzyskać wsparcie emocjonalne.

Dobrym pomysłem jest trzymanie się codziennej rutyny. Pozostań w kontakcie z przyjaciółmi w mediach społecznościowych. Jeśli udostępniasz zawartość, skorzystaj z zaufanych źródeł i pamiętaj, że Twoi znajomi też mogą się martwić.

Porozmawiaj z rodziną

Zaangażowanie naszej rodziny i dzieci w nasze plany dobrego zdrowia jest niezbędne. Musimy być czujni i pytać dzieci, co słyszeli o wybuchu epidemii, i wspierać je, nie wywołując niepokoju.

Powinniśmy zminimalizować negatywny wpływ, jaki wywiera na nasze dzieci i wyjaśnić im fakty. Omów z nimi wiadomości, ale staraj się unikać nadmiernej ekspozycji na zasięg wirusa. Bądź szczery.

Opanowanie emocji

Kiedy czytamy wiadomości o wybuchu choroby, czujemy się bezradni i przytłoczeni, zwłaszcza jeśli w przeszłości doświadczyłeś urazu lub problemów ze zdrowiem psychicznym lub jeśli cierpisz z powodu długotrwałego stanu zdrowia fizycznego, który sprawia, że ​​jesteś bardziej podatny na skutki koronawirusa.



Ważne jest aby odpowiednio zadbać o nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Powinniśmy również zdawać sobie sprawę z rosnących nawyków, które mogą nie być pomocne w dłuższej perspektywie, takich jak palenie i picie, oraz unikanie ich. Spróbuj również uspokoić ludzi, których znasz, którzy mogą się martwić, a także zadbaj lub zgłoś informacje o tych którzy wiesz, że żyją samotnie.

Staraj się nie przyjmować założeń

Nie oceniaj ludzi i unikaj wyciągania wniosków na temat tego, kto jest odpowiedzialny za rozprzestrzenianie się choroby. Koronawirus może mieć wpływ na każdego, niezależnie od płci, pochodzenia etnicznego lub płci.

Istnieje szeroki zakres wiadomości na temat wybuchu epidemii. Jeśli okaże się, że wiadomości powodują ogromny stres, ważne jest, aby znaleźć równowagę. Najlepiej, abyś nie unikał wszystkich wiadomości i sam siebie informował i edukował, ale ograniczał przyjmowanie wiadomości, jeśli Ci to przeszkadza.

Jak ludzie powinni sobie radzić z byciem w izolacji lub poddaniu się kwarantannie?

Osoby z kontaktu NIE są uważane za zakażone i jeżeli czują się dobrze, i nie mają objawów choroby, nie rozprzestrzenią infekcji na inne osoby, jednak zaleca im się:

  • pozostanie w domu przez 14 dni od ostatniego kontaktu z osobą chorą i prowadzenie samoobserwacji – codzienny pomiar temperatury i świadome zwracanie uwagi na swój stan zdrowia,
  • poddanie się monitoringowi pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej
    w szczególności udostępnienie numeru telefonu w celu umożliwienia codziennego kontaktu i przeprowadzenia wywiadu odnośnie stanu zdrowia,
  • jeżeli w ciągu 14 dni samoobserwacji wystąpią następujące objawy (gorączka, kaszel, duszność, problemy z oddychaniem), należy bezzwłocznie, telefonicznie powiadomić stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłosić się bezpośrednio do oddziału zakaźnego lub oddziału obserwacyjno-zakaźnego, gdzie określony zostanie dalszy tryb postępowania medycznego.

Szukasz pomocy? Potrzebujesz, żeby ktoś zrobił dla Ciebie zakupy albo pomógł w zakupach online, wyszedł na spacer z psem albo zaopiekował się dzieckiem? Nie bój się poprosić o pomoc.

Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi ochrony i zapobiegania dostarczanymi przez wykwalifikowanych pracowników służby zdrowia. Jeśli to wszystko nie pomoże, rozważ skorzystanie z pomocy profesjonalnego doradcy. Wsparcie wzajemne jest zwykle organizowane na szczeblu lokalnym lub krajowym, dlatego najlepiej rozpocząć wyszukiwanie od osób z Twojej okolicy, aby móc faktycznie porozmawiać z kimś, kto wie, co jest dostępne. Przydatne może być użycie takich terminów, jak „wzajemne wsparcie dla zdrowia psychicznego” lub „organizacje użytkowników usług zdrowia psychicznego” oraz Twoja lokalizacja w wyszukiwarce internetowej.

Istnieje szeroki wachlarz środków mających na celu zwalczanie lęku przed koronawirusem i ochronę zdrowia psychicznego i bliskich. Pamiętaj, że ta pandemia minie i że zawsze będzie dostępna pomoc. Podejmowanie proaktywnych działań może pomóc w zarządzaniu zdrowiem psychicznym w czasach niepewności.

 




Comment here