Historia szcz\u0119\u015bcia<\/span><\/h3>\nZacznijmy od lekcji historii o \u015bwieckiej, zachodniej koncepcji szcz\u0119\u015bcia i jej ewolucji. <\/span>Korze\u0144 s\u0142owa szcz\u0119\u015bcie (HAPPY), \u201ehap\u201d, pochodzi ze staronordyckiego i staroangielskiego i t\u0142umaczy si\u0119 jako \u201eszcz\u0119\u015bcie\u201d lub \u201eszansa\u201d. We wsp\u00f3\u0142czesnym j\u0119zyku niemieckim s\u0142owo \u201egluck\u201d oznacza jednocze\u015bnie \u201eszcz\u0119\u015bcie\u201d i \u201epomy\u015blno\u015b\u0107\u201d, „fortuna”.<\/span><\/p>\nW klasycznej epoce filozoficznej, szczeg\u00f3lnie w czasach Arystotelesa oko\u0142o 350 r.p.n.e., idea si\u0119 zmieni\u0142a. <\/span>Arystoteles i jemu wsp\u00f3\u0142cze\u015bni wierzyli, \u017ce szcz\u0119\u015bcie mo\u017cna kultywowa\u0107, jak sugeruje Darrin McMahon, autor ksi\u0105\u017cki \u201eSzcz\u0119\u015bcie: historia\u201d<\/em> –\u00a0 \u201eszcz\u0119\u015bcie nie jest stanem emocjonalnym, ale wynikiem moralnego zachowania\u201d. jak powiedzia\u0142 Arystoteles: \u201eSzcz\u0119\u015bcie jest \u017cyciem prze\u017cywanym zgodnie z cnot\u0105\u201d.<\/span><\/p>\nZ tej tradycji my\u015bli klasycznej\u00a0zrodzi\u0142a si\u0119<\/em>\u00a0koncepcja\u00a0eudaimonii –<\/em>\u00a0kultywowania szcz\u0119\u015bcia poprzez cel w \u017cyciu poprzez ci\u0105g\u0142e osobiste wyzwanie i wzrost<\/strong>.<\/span>\u00a0Z drugiej strony, szcz\u0119\u015bcie hedoniczne bardziej skupia\u0142o si\u0119 na odczuciu przyjemno\u015bci i pozytywnych emocji.<\/strong><\/span>\u00a0Arystoteles przyzna\u0142, \u017ce obie te ga\u0142\u0119zie dobrego samopoczucia mog\u0105 przynie\u015b\u0107 poczucie szcz\u0119\u015bcia, ale dominuje d\u0105\u017cenie do eudajmonii, czego\u015b poza przyjemno\u015bci\u0105.<\/span><\/p>\nWsp\u00f3\u0142czesne szcz\u0119\u015bcie<\/span><\/h3>\nTa tradycja trwa\u0142a a\u017c do epoki O\u015bwiecenia w XVII i XVIII wieku, mniej wi\u0119cej w tym samym czasie Thomas Jefferson napisa\u0142 co\u015b, co ju\u017c by\u0107 mo\u017ce znasz: <\/span><\/p>\n\u201eUwa\u017camy te prawdy za oczywiste, \u017ce wszyscy ludzie s\u0105 r\u00f3wni, \u017ce s\u0105 obdarzeni przez swojego Stw\u00f3rc\u0119 pewnymi niezbywalnymi prawami, w\u015br\u00f3d kt\u00f3rych s\u0105 \u017bycie, Wolno\u015b\u0107 i d\u0105\u017cenie do Szcz\u0119\u015bcia \u201d.<\/span><\/p><\/blockquote>\nTak, szcz\u0119\u015bcie sta\u0142o si\u0119 prawem, do kt\u00f3rego wszyscy mamy prawo d\u0105\u017cy\u0107, a nie jak w czasach Arystotelesa, przez szukanie czego\u015b poza sob\u0105.<\/span>\u00a0Szcz\u0119\u015bcie sta\u0142o si\u0119\u00a0po\u015bcigiem. <\/span>Dzi\u015b cz\u0119sto mamy b\u0142\u0119dne przekonanie, \u017ce szcz\u0119\u015bcie jest rzeczywi\u015bcie naszym \u201enaturalnym stanem\u201d. Cz\u0119sto na nasz\u0105 niekorzy\u015b\u0107 m\u00f3wi si\u0119, \u017ce \u201eprzybieramy szcz\u0119\u015bliw\u0105 twarz\u201d za wszelk\u0105 cen\u0119.<\/span>\u00a0Kapitalizm oferuje nam niezliczone produkty w naszym d\u0105\u017ceniu do osi\u0105gni\u0119cia tego trwa\u0142ego stanu b\u0142ogo\u015bci – krem\u00f3w przeciwstarzeniowych, najbardziej aromatycznej kawy, najmodniejszych d\u017cins\u00f3w – a jednak nieuchronnie odczuwamy pustk\u0119.<\/span> Nawet jako dzieci u<\/span>czymy si\u0119, \u017ce \u201ez\u0142ych\u201d emocji nale\u017cy unika\u0107.<\/span><\/p>\n\n\n
\r\n