Mi\u0142o\u015b\u0107 jest z\u0142o\u017con\u0105 funkcj\u0105 umys\u0142ow\u0105, kt\u00f3ra, jak stwierdzono, wchodzi w interakcje z innymi funkcjami umys\u0142owymi, takimi jak pami\u0119\u0107, uwaga, percepcja, taka jak smak i rozumowanie; wykazano nawet, \u017ce wp\u0142ywa na zdrowie. Zwr\u00f3cono r\u00f3wnie\u017c uwag\u0119 na bliski zwi\u0105zek mi\u0119dzy mi\u0142o\u015bci\u0105 a pi\u0119knem. Mi\u0142o\u015b\u0107 wp\u0142ywa na ka\u017cd\u0105 funkcj\u0119 umys\u0142ow\u0105, ale w mi\u0142o\u015bci rozpoznaje si\u0119 r\u00f3wnie\u017c r\u00f3\u017cne typy i style.<\/p>\n
W klasycznej typologii mi\u0142o\u015bci styl Erosa to mi\u0142o\u015b\u0107 nami\u0119tna lub romantyczna, z intymn\u0105, seksualn\u0105 aktywno\u015bci\u0105 i intensywnymi uczuciami. Zaanga\u017cowanie, jeden z podstawowych filar\u00f3w mi\u0142o\u015bci w r\u00f3\u017cnych sugestiach, oraz przyja\u017a\u0144, kt\u00f3ra odpowiada\u0142aby stylowi Storge (przyja\u017a\u0144-mi\u0142o\u015b\u0107) mog\u0142yby by\u0107 bardziej cenione w niekt\u00f3rych kulturach.<\/p>\n
Mi\u0142o\u015b\u0107 w kuturze\u2026 Mi\u0142o\u015b\u0107 to przede wszystkim historia, kt\u00f3ra obejmuje czas, samo znaczenie tego, co jest istot\u0105 cz\u0142owieka. <\/span>Na przestrzeni wiek\u00f3w autorzy pisali historie mi\u0142osne z wi\u0119kszym lub mniejszym sukcesem, mniej lub bardziej rzetelnie. Najpi\u0119kniejsze ksi\u0105\u017cki o mi\u0142o\u015bci<\/span><\/span> –<\/span> https:\/\/www.psychoskok.pl\/aktualnosci\/najpiekniejsze-ksiazki-o-milosci\/<\/a><\/strong>
\n<\/span><\/p><\/blockquote>\nPoj\u0119cie mi\u0142o\u015bci r\u00f3\u017cni si\u0119 r\u00f3wnie\u017c w zale\u017cno\u015bci od grupy wiekowej. Tak wi\u0119c, chocia\u017c m\u0142odsi ludzie mog\u0105 preferowa\u0107 styl Erosa, p\u00f3\u017aniej wybieraj\u0105 styl mi\u0142o\u015bci, kt\u00f3ry sprzyja zaanga\u017cowaniu\u00a0 i przywi\u0105zaniu, a tak\u017ce stylom bardziej racjonalnym (jako Pragma). Wszystkie te aspekty mi\u0142o\u015bci maj\u0105 pochodzenie kulturowe, ale w r\u00f3wnym stopniu przyczyniaj\u0105 si\u0119 do b\u0142\u0119dnego postrzegania mi\u0142o\u015bci przez spo\u0142ecze\u0144stwo. Proponuje si\u0119 tutaj, \u017ce nie odpowiadaj\u0105 one pot\u0119\u017cnej fizjologicznej motywacji stworzonej przez ewolucj\u0119 biologiczn\u0105, jak\u0105 jest mi\u0142o\u015b\u0107.<\/p>\n
Dzisiaj zaczynamy rozumie\u0107 uzale\u017cniaj\u0105c\u0105 natur\u0119 mi\u0142o\u015bci, a tak\u017ce jej atrybut pop\u0119du, wraz z wieloma jej psychologicznymi, behawioralnymi i neurobiologicznymi osobliwo\u015bciami. W\u015br\u00f3d cech lub sk\u0142adnik\u00f3w mi\u0142o\u015bci znajduj\u0105 si\u0119 by\u0107 mo\u017ce przywi\u0105zanie, altruizm oraz seksualno\u015b\u0107.<\/strong> Te najbardziej znane, jak wida\u0107 w licznych badaniach behawioralnych, hormonalnych, genetycznych lub neuronalnych.<\/p>\n
Ze wzgl\u0119du na swoje niezwyk\u0142e cechy, mi\u0142o\u015b\u0107 jest powszechnie uwa\u017cana przez naukowc\u00f3w za emocj\u0119 (proces skoncentrowany na wydarzeniu), uczucie, stan afektywny, klaster lub prototyp emocjonalny i jest powszechna jako element miernika w testach oceny emocji. Og\u00f3lnie rzecz bior\u0105c, dla ludzi codzienne do\u015bwiadczenia i ekspozycja w mediach m\u00f3wi\u0105 nam, \u017ce mi\u0142o\u015b\u0107 powinna by\u0107 emocj\u0105 wymagaj\u0105c\u0105 g\u0142\u0119bokiego zwi\u0105zku i zaanga\u017cowania<\/strong>.<\/p>\n
Ta szeroko rozpowszechniona b\u0142\u0119dna interpretacja mi\u0142o\u015bci jako emocji ma kilka przyczyn i niestety jest b\u0142\u0119dem, kt\u00f3ry zosta\u0142 utrwalony i rozpowszechniony przez nauk\u0119. Przyk\u0142adami tego s\u0105 niedocenianie mi\u0142o\u015bci w odniesieniu do seksualno\u015bci, jak we wp\u0142ywowej szkole psychoanalizy; podkre\u015blaj\u0105c wy\u017cszo\u015b\u0107 woli nad mi\u0142o\u015bci\u0105, chwal\u0105c zaanga\u017cowanie, kt\u00f3re mo\u017ce przed\u0142u\u017cy\u0107 zwi\u0105zek ma\u0142\u017ce\u0144ski, gdy nami\u0119tno\u015b\u0107 s\u0142abnie, jak w znanej teorii tr\u00f3jk\u0105ta mi\u0142osnego; lub zach\u0119canie do przekonania, \u017ce \u200b\u200bmi\u0142o\u015b\u0107 ma ograniczony czas, opieraj\u0105c si\u0119 na obronie dzieci.<\/strong> Te i wiele innych nieporozumie\u0144 jest niezwykle powa\u017cnych, poniewa\u017c mog\u0105 spowodowa\u0107 ogromne cierpienie, a nawet \u015bmier\u0107.<\/p>\n\n
\n
\r\n