Na temat zaburzeń emocjonalnych – depresja i podobne.

Zaburzenia emocjonalne to obszerne pojęcie zawierające przeróżnego rodzaju zakłócenia postępowania, sposobu myślenia oraz nastroju człowieka.

Choroby, zaburzeniaEmocjeRelacjeZdrowie

Życie z osobą z depresją

Rate this post

Depresja to znacznie więcej niż zły nastrój. Jest to zaburzenie, które rzuca cień na myśli, uczucia, postrzeganie świata i ich relacje z innymi. Naukowcy szacują, że prawie co piąta osoba w USA doświadcza poważnej depresji w pewnym momencie swojego życia. Tym trudniejsze jest dzielenie życia z osobą pogrążoną w depresji.

Depresja u każdego przebiega inaczej, więc otrząśnij się z wizerunków płaczącej osoby, która nie może wstać z łóżka. Chociaż ludzie mogą doświadczać  intensywnego smutku, inni mogą czuć się rozdrażnieni, zaniepokojeni lub źli. Inne znaki, na które należy zwrócić uwagę, to utrata zainteresowania czynnościami, które niegdyś były zabawne, trudność w podejmowaniu decyzji, utrata energii lub ospałość, poczucie winy lub beznadziejności, a nawet myśli samobójcze.

Myśli samobójcze, wyalienowanie i depresja – zobacz jak wygląda życie osoby z depresją

Jeśli masz bezpośredni kontakt z osobą z depresją, na przykład jest nią partner lub inny członek rodziny, możesz odczuwać:

  • Wściekłość na to zaburzenie
  • Postrzeganie osoby z depresją jako niewdzięcznej lub zbyt potrzebującej
  • Strach lub niepokój w wyrażaniu frustracji
  • Uczucie, że twoje potrzeby w związku nie są spełnione
  • Sfrustrowanie brakiem uczestnictwa w zajęciach

Według Narodowego Instytutu Zdrowia Psychicznego depresja jest jednym z najczęściej diagnozowanych zaburzeń psychicznych w Stanach Zjednoczonych i można ją przypisać połączeniu czynników genetycznych, biologicznych, środowiskowych i psychologicznych.

Jeśli masz przyjaciela lub członka rodziny zmagającego się z depresją, możesz nie wiedzieć, co powiedzieć lub jakiego udzielić wsparcia. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyjaciela z depresją, jest słuchanie bez osądu.

Istnieje wiele zwrotów, które czasami są używane z dobrymi intencjami, ale mogą sprawić, że osoba z depresją poczuje się gorzej. Unikaj tych zwrotów, gdy wspierasz przyjaciela depresją:

„Nie myśl o tym”  

Niektóre osoby z depresją rzeczywiście cierpią z powodu przeżywania. Ruminacja oznacza powtarzające się przechodzenie przez myśl lub problem bez jego ukończenia, co może przyczynić się do zwiększenia poczucia bezwartościowości lub bezradności u pacjentów z depresją.



Osoba nie może po prostu odejść, a powiedzenie osobie, by przestała myśleć o swoich problemach, może w rzeczywistości skłonić ich do przeżywania. Jedno z badań wykazało, że chociaż „przeżywacze” mają tendencję do sięgania po pomoc, często nie otrzymują wsparcia, którego szukają, a ich przeżywanie powoduje społeczne tarcie. Kiedy system wsparcia odsuwa się lub mówi osobie z depresją, aby przestał o tym myśleć, przeżywacz ma więcej do przemyślenia.

„Myśl pozytywnie!”

Chociaż psychoterapeuci często wykorzystują przeformułowanie poznawcze, aby pomóc pacjentom z depresją zastąpić negatywne myśli pozytywnymi, proces ten wymaga czasu i pomaga pacjentowi odkryć korzenie negatywnego cyklu myślowego.

Mówienie osobie z depresją, by „myślała pozytywnie”, lekceważy stan chorobowy, który powoduje objawy i obarcza winą osobę walczącą z chorobą.

„Wiem, jak się czujesz”

Chociaż to stwierdzenie jest empatyczne i ma na celu pomóc osobie dotkniętej depresją w zrozumieniu, może to przynieść odwrotny skutek. Istnieje znacząca różnica między depresją kliniczną a smutkiem. To normalne, że odczuwasz smutek, ale depresja jest zaburzeniem nastroju, które negatywnie wpływa na zdolność osoby do normalnego wykonywania codziennych czynności.

Takie stwierdzenia minimalizują ból osoby.

„Ciesz się z tego co masz”

Depresja często powoduje poczucie winy i wstydu. Ludzie z depresją często opisują poczucie winy, bezwartościowości i bezradności. Ponieważ depresja jest niewidzialną chorobą (ludzie nie muszą wydawać się „przygnębieni”), wokół choroby występuje piętno.

Oświadczenia takie jak „bądź wdzięczny za to, co masz” oznaczają, że osoba jest w depresji, ponieważ po prostu nie widzi, co mają.

„Mogło być gorzej”

Porównania z innymi ludźmi walczącymi z różnymi przeciwnościami, chorobami są rzadko przydatne. Kiedy osoba z depresją sięga po wsparcie społeczne, szuka empatii i współczucia.

Chociaż mogą istnieć inne osoby cierpiące na wiele schorzeń, mówienie osobie z depresją, że ktoś inny ma gorzej, tylko sprawia, że ​​osoba ta wstydzi się.

„Przeżyj to”

Depresja jest poważnym stanem medycznym i po prostu powiedzenie komuś, by ruszył dalej lub nie tkwił w tym stale, w rzeczywistości go nie wyleczy. Tego rodzaju stwierdzenie jest pozbawione współczucia i prawdopodobnie sprawi, że osoba z depresją poczuje się zawstydzona i niezrozumiana.

Nie ma idealnych odpowiedzi, jeśli chodzi o wspieranie przyjaciela lub bliskiej osoby w depresji, a pytania mogą być równie pomocne, jak oświadczenia, gdy otwiera się osoba z depresją. Wypróbuj kilka z tych empatycznych odpowiedzi:

  • Jak mogę ci pomóc w tym trudnym czasie?
  • Przepraszam, że cierpisz. Jestem tu dla ciebie.
  • Powiedz mi więcej o tym.
  • Czy chciałbyś ze mną spacerować?
  • Czy mogę przynieść ci obiad w tym tygodniu?
  • Dziękuję za podzielenie się tym ze mną, dzięki czemu mogę zrozumieć, przez co przechodzisz.




Comment here